Menu

How-to: affiliate marketing inzetten als adverteerder of als publisher



Affiliate marketing

Bij affiliate marketing zijn twee partijen betrokken, adverteerders en publishers. Adverteerders willen dat hun producten en diensten op andere websites promoot worden. Publishers zijn mensen met een website, blog, e-mailbestand of social media-account die advertenties voor producten en services van andere bedrijven op hun media plaatsen. Wanneer een bezoeker op deze advertentie klikt, en vervolgens een product of dienst van de adverteerder aanschaft, verdient de publisher hiervoor een commissie. De hoogte van het bedrag dat de publisher verdient is afhankelijk van verschillende factoren. Dit afrekenmodel wordt ook wel Cost Per Sale (CPS) genoemd.

Adverteren

Wanneer je als adverteerder aan de slag wilt gaan met affiliate marketing kun je je aanmelden bij een affiliate netwerk. Bekende affiliate netwerken in Nederland zijn onder andere: Daisycon, Zanox en TradeTracker. Het netwerk brengt adverteerders in contact met publishers en helpt bij het realiseren van marketingdoelstellingen. Het is belangrijk dat je als adverteerder iets laat promoten wat je daadwerkelijk verkoopt op je website. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat je affiliate campagne up to date is zodat de beste acties van dat moment worden promoot.

Als publisher affiliate marketing inzetten

Als publisher heb je verschillende mogelijkheden om advertenties van bedrijven op je website te plaatsen. Je kunt naar een specifiek product of naar een hele website linken. Je biedt bezoekers van jouw website met deze advertenties een groot overzicht van (gerelateerde) producten aan. Ook voor publishers kan het nuttig zijn om zich bij een affiliate netwerk aan te melden. Een netwerk kan je ondersteunen bij het maximaliseren van je inkomsten.

Voordelen

Affiliate marketing is voor beide partijen voordelig. Voor publishers is het gemakkelijk om te starten met affiliate marketing, het is vrijblijvend en kost niks om je bij een affiliate netwerk aan te melden. Als adverteerder is het een handige manier om je producten en diensten onder een groter publiek bekend te maken.

Nadelen

Voor adverteerders kleven er naast de voordelen ook een aantal nadelen aan affiliate marketing. Naast dat je commissie betaalt aan de publisher betaal je ook voor elke transactie aan het netwerk waar je aan verbonden bent. Soms moet je opstartkosten of een maandelijkse bijdrage betalen om gebruik te maken van het netwerk. Daarnaast heb je beperkte invloed op de manier waarop publishers jouw product of dienst promoten. Een nadeel voor publishers is dat je mogelijk potentiële klanten verliest, omdat je ze doorstuurt naar een andere webpagina.

Bekende bedrijven

Grote bedrijven in Nederland die gebruik maken van affiliate marketing zijn bijvoorbeeld Fashionchick.nl, Beslist.nl en Kortingscode.nl. Bezoekers kunnen op deze websites verschillende producten vinden en met elkaar vergelijken. Zodra een bezoeker het product koopt verdienen zowel publisher als adverteerder daaraan.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek