Menu

Hoe Red Bull vleugels kreeg: dit kunt u leren van het succes



Zo kreeg Red Bull vleugels

Op 1 april 1987 werd het allereerste blikje Red Bull verkocht in Oostenrijk. Dit was niet alleen de start van een nieuw product, maar ook een hele nieuwe productcategorie. En de start van het succesverhaal van Red Bull. In dit artikel leest u hoe Red Bull zijn vleugels kreeg en hoe het zo succesvol wist te zijn.

Dit is Red Bull

'Red Bull geeft je vleugels': de bekende slogan van de energiedrank-fabrikant is bij menig Nederlander bekend. Net als het logo, wat zich onderscheidt door de rode stier. En als dit nog geen belletje laat rinkelen, dan is er altijd nog Formule 1 en Max Verstappen die de afgelopen jaren als geen ander Red Bull uitdragen. Red Bull startte in de jaren '80 de energy categorie binnen de dranken en is nu één van de grote namen tussen frisdrankfabrikanten als PepsiCo en Coca-Cola. In 2018 werden 6,8 miljard blikjes verkocht in meer dan 171 landen wereldwijd.

Bron: Red Bull

Het marketingsucces

Hoe ontwikkelt zo'n bedrijf zich tot zo'n groot marketingsucces? Staat de klant centraal? Niet perse. Want Red Bull stelt het gehele publiek op plek één, niet alleen de klant. Dit doen ze door content en ervaringen te creëren die interesse opwekken bij mensen, of zij nou energiedrank drinken of niet. Het gaat dus om publiciteit creëren voor het hele publiek met spectaculaire evenementen. Denk hier aan de Formule 1, maar ook de supersonic freefall uit 2012 waarin een record sprong werd gedaan van 39.405 meter hoogte.

Toen Red Bull in de jaren '80 op de markt kwam, ging marketing vooral over advertenties die veel geld kosten. Maar Mateschitz, de oprichter van Red Bull, deed iets anders. Hij stapte direct op de doelgroep af: mannen van 18-35 jaar. Dit deed hij op de plekken waar deze mannen graag kwamen: feesten, kroegen en meer. Zij mochten gratis Red Bull proberen en mond-op-mondreclame maakte dat Red Bull een succes werd.

Publiciteit

Red Bull zoekt nu nog steeds zelf actief het publiek op, door grote evenementen te organiseren. Met name binnen extreme sporten. Zo is Red Bull actief binnen Formule 1, BMX, Tennis en sponsoren zij diverse atleten die zich specialiseren in onder andere snowboarding, atletiek, hockey, skateboarding en schaatsen. Naast sport is Red Bull regelmatig terug te vinden op festivals.

Energy Fabrikant of mediabedrijf?

Alle evenementen die Red Bull organiseert, worden onder de aandacht gebracht. Naast dat het bedrijf energiedrankjes produceert is het een succesvol mediabedrijf die met sterke publiciteitsstunts komt. Go big or go home kenmerkt de strategie. Door niet de focus te leggen op het blikje, maar op amusement is Red Bull zo'n succes.

Want, Red Bull geeft je vleugels. En als al die sporters tot goede prestaties komen, dan kan een blikje Red Bull op z'n tijd alleen maar een succes worden, toch? En zo levert de publiciteit een enorme marketing hit die het bedrijf tot een succes maakt.

Wat betekent dit voor u?

U kunt hiervan leren dat publiciteit key is om een sterk en wereldwijd merk te ontwikkelen, maar ook dat het niet altijd nodig is om de nadruk te leggen op het verkopen van een product. Laat juist interessante content zien die weergeeft waar uw bedrijf voor staat. Overtuig door content het publiek om klant te worden, en wie weet heeft uw bedrijf binnenkort ook vleugels.

Wist u dat…

In 2014 is Red Bull een schikking van 13 miljoen dollar aangegaan. De energy gigant is door een groep Amerikaanse consumenten voor de rechter gesleept omdat de slogan 'Red Bull geeft je vleugels' consumenten niet daadwerkelijk vleugels gaf. Dit zou misleidende reclame zijn. Ondanks deze schikking, gaf Red Bull niet toe de fout in te zijn gegaan. Ze zeiden zelf altijd accurate en waarheidsgetrouwe marketing en etikettering te hebben.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek