Places logo
Menu

De perfecte elevator pitch: 6 tips voor een krachtig gesprek

De perfecte elevator pitch: 6 tips voor een krachtig gesprek

Jaarlijks vindt op de laatste vrijdag van juli Talk in an Elevator Day plaats. Deze dag is bij uitstek de gelegenheid om gesprekstechnieken te verbeteren in de korte tijd die je doorbrengt in de lift. Met een onbekende in de lift staan wordt namelijk vaak gezien als ongemakkelijk, maar juist op deze dag wordt men aangemoedigd een gesprek aan te gaan. De elevator pitch is net als Talk in an Elevator Day overgewaaid uit Amerika. Een elevator pitch is een korte presentatie van ongeveer een minuut waarin je jezelf en jouw bedrijf presenteert. Wij geven je 6 tips om als ondernemer jouw elevator pitch te laten slagen.

1. Weet wat je wil vertellen

Het is goed om eerst te bedenken wat je precies wilt vertellen en dit uit te schrijven op papier. Voorafgaand aan de elevator pitch is het belangrijk om inzicht te hebben in onderstaande punten:

  • Wie is je doelgroep?
  • Wie help je?
  • Waarmee help je ze?
  • Wat los je op of wat bereik je met je doelgroep?
  • Waarin onderscheid jij je van je concurrentie?
  • Waarom zouden je gesprekspartner voor jou moeten kiezen?

2. Bereid je goed voor

Nu je weet wat je wil gaan vertellen, is het belangrijk om de pitch uit te schrijven en meerdere keren te oefenen. Een prettige manier om de pitch te oefenen is om jouw verhaal te toetsen bij een vriend of familielid. Een bekende kan beoordelen hoe je overkomt en kan tips geven. Houdt vooral ook de tijd bij: lukt het om de boodschap in maximaal een minuut over te dragen?

3. Zorg voor een interessante opening

Een eerste indruk kun je maar één keer maken. Een krachtige opening van je pitch is dus van ongekend belang. Jouw gesprekspartner luistert vol aandacht naar je als je in die eerste paar seconden zijn of haar interesse opwekt. Voorbeelden van een prikkelende opening zijn een stelling, een actualiteit of een vraag naar de behoefte van je gesprekspartner.

4. Wees overtuigend en enthousiast

Een goede eerste indruk wordt grotendeels ook bepaald door houding. Enthousiasme is hier een belangrijke schakel in. Laat zien dat je enthousiast bent over het werk dat je doet. Verder maakt ook een ontspannen houding indruk op jouw gesprekspartner. Dit houdt in: schouders recht, beide benen stevig op de grond en vooral geen tas of een stapel dossiers in de hand. Als jouw verhaal dan ook nog klopt bij de zelfverzekerde houding, dan zit je goed!

5. Pas je pitch aan op jouw gesprekspartner

Jouw verhaal pas je natuurlijk aan op de persoon met wie je in gesprek bent. Leg de focus in je pitch dus op jouw product of dienst en wat het je gesprekspartner kan opleveren. Jouw oplossing is een middel waarmee de ander zijn of haar doel kan bereiken. De pitch is geslaagd als dit leidt tot 'Daar word ik beter van, daar wil ik meer van weten.'

6. Sluit af met een vraag

Om te voorkomen dat het na je pitch stil blijft en er geen vragen gesteld worden, is het slim om je verhaal af te sluiten met een vraag of uitnodiging. Vraag bijvoorbeeld heel simpel naar de contactgegevens of het kaartje van je gesprekspartner.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!