Menu

De marketingtrends uit 2018 en een vooruitblik op de trends in 2019



Marketing trends

In december 2017 schreven wij een bericht over de verwachte social media trends van 2018. Vandaag blikken we terug op de trends van 2018 en kijken we vooruit naar 2019. Vorig jaar werd verwacht dat 2018 in het teken zou staan van meer video's, meer kortstondige content en meer micro-influencers. We kunnen concluderen dat deze trends een belangrijke rol hebben gespeeld in 2018.

Videocontent

Videocontent wordt gezien als de snelst groeiende advertentievorm. In 2013 bestond 66% van het internetverkeer uit video, in 2018 was dat ongeveer 80%. Deze enorme groei aan videocontent zal de komende jaren waarschijnlijk nog gestaag doorgroeien. Videocontent sluit goed aan bij de socialmedia-cultuur van 'mobile first'. Mobile first houdt in dat een website design gericht is op bezoekers met mobiele apparaten. Videocontent is daarnaast opgenomen in bijna alle contentplannen van merken en bedrijven. Een goede video maken blijft een uitdaging, een bedrijf moet de kijker in de eerste drie seconden van de video namelijk al aan zich weten te vinden. Experimenteren met geluid en tekst is cruciaal.

Ephemeral marketing ofwel: kortstondige content

Snapchat heeft aan de basis gestaan van ephemeral marketing. Dit is content die verdwijnt nadat het bekeken is of na maximaal 24 uur. Het is niet opdringerig maar versterkt wel het gevoel van nieuwsgierigheid en exclusiviteit. Instagram en Facebook proberen met hun stories ook in te spelen op deze trend. Ook andere bedrijven maken er graag gebruik van. Zo bereikte een Mercedes Benz UK campagne 2,6 miljoen unieke gebruikers met Instagram Stories.

Micro-influencers

2018 wordt door sommigen omschreven als het jaar van de 'rise of the influencer'. Bedrijven zetten steeds vaker influencers in omdat zij authentiek willen overkomen. Consumenten prikken steeds sneller door neppe reclames heen en verwachten een realistische weergave van de werkelijkheid. Influencers spelen hierop in. In eerste instantie aasden bedrijven op de grootste influencers met miljoenen volgers. Dit levert een groot bereik op maar niet altijd de gewenste interactie. Micro-influencers hebben minder volgers, maar zijn vaak meer betrokken waardoor het delen van een post via een micro-influencer heel effectief kan zijn. Het Stedelijk Museum Amsterdam zette zowel grote als micro-influencers in om een fotowedstrijd te promoten. Drie bekende fotografen zorgden voor een groot bereik maar weinig interactie. De fotowedstrijd werd ook gepromoot door zes micro-influencers. De oproepjes van de micro-influencers leverde meer dan 1.000 inzendingen voor de wedstrijd op.

Marketing trends 2019

Videocontent, kortstondige content en micro-influencers zullen ongetwijfeld in 2019 ook een belangrijke rol blijven spelen. Er zijn nog meer trends die we komend jaar terug gaan zien.

  • Personalisatie

Doordat er een enorme hoeveelheid aan content op de social-mediagebruiker afkomt is de gebruiker steeds selectiever. Er groeit ook een blinde vlek voor content die op elkaar lijkt. Een manier om de aandacht van de doelgroep te trekken en vast te houden is persoonlijke content. Een persoonlijke aanpak leidt tot wel 20% meer sales. Daarnaast blijkt dat consumenten 60% meer informatie willen afstaan in ruil voor persoonlijk afgestemde content. Millennials zijn de grootste doelgroep die bedrijven via social media kunnen bereiken. Zij staan open voor relevante campagnes en gepersonaliseerde content waar zij echt wat aan hebben. In 2019 zal de focus dus nog meer liggen op personalisatie. Dit betekent dat er een vertaalslag van data naar content moet komen.

  • Chatbots

Bezoekers van websites zien steeds vaker rechtsonder een chatvenster met de vraag of je ergens mee geholpen wilt worden. De chats worden gestart door chatbots, dit zijn robots die ervoor zorgen dat bezoekers 24/7 vragen kunnen stellen. De chatbot is in staat een conversatie te voeren en kan geautomatiseerd vragen beantwoorden van bezoekers. Goed getrainde chatbots kunnen van grote waarde zijn voor bezoekers en jouw website. In 2019 zullen chatbots naar verwachting verder doorbreken.

  • Eerlijk en openheid

Bedrijven zullen in 2019 nog eerlijker en opener moeten zijn over marketingactiviteiten. Dit komt onder andere door de strengere privacy wetgeving van de Europese privacywet AVG. Bedrijven die niet ethisch verantwoord te werk gaan zullen worden afgestraft.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek