Menu

Professionaliteit en inlevingsvermogen psychologen wordt gewaardeerd



Psychologen worden goed beoordeeld volgens bezoekers Telefoonboek.nl

Één op de tien Nederlanders heeft te maken met psychische klachten en 43 procent van de Nederlanders krijgt ooit in het leven te maken met een psychische aandoening. Werkdruk is een veelvoorkomende oorzaak voor deze psychische klachten: 90 procent van de werknemers geeft aan dat ze moeite hebben om te voldoen aan psychische werkeisen zoals werkdruk. Hierdoor kan het zijn dat je veel piekert, slechter slaapt en je slecht kunt concentreren. Dit zijn eerste tekenen van een burn-out, waar 12 procent van de werkenden mee te maken krijgt. Een burn-out is een lichamelijke en geestelijke reactie op een lange periode van hoge werkdruk of stressvolle omstandigheden. Door ondersteuning en behandeling van een psycholoog kan je grip krijgen op de werkdruk die je voelt. Telefoonboek.nl onderzocht wat bezoekers vinden van psychologen: worden deze positief of negatief beoordeeld?

Beoordelingen van bezoekers

Bezoekers van Telefoonboek.nl kunnen bedrijven een cijfermatige beoordeling geven op basis van algemene indruk, service en prijs-kwaliteitverhouding. Dit cijfer kan worden voorzien van een review, die een toelichting geeft op dit cijfer en de positieve of negatieve ervaring van de bezoeker met het bedrijf. In de categorie 'psycholoog' zijn 244 beoordelingen achtergelaten. Het gemiddelde van deze beoordelingen is een nette 7,0. Ongeveer tweederde van de beoordelingen (160 van de 244 beoordelingen) bevat een cijfer van een 6,0 of hoger en is dus positief. De andere 84 beoordelingen zijn negatief, wat inhoudt dat er een cijfer is toegekend lager dan een 6,0.

Deskundigheid en professionaliteit

De meeste bezoekers zijn zeer tevreden over de begeleiding en behandeling die zij hebben mogen ontvangen van de psychologen. Veel psychologen zijn deskundig en professioneel. De ervaring die zij hebben wordt zeker gewaardeerd. Therapeuten zijn vaak daadkrachtig en doen goed hun best, ondanks de complexiteit van de situatie. Met klanten wordt vaak meegedacht, wat zij als prettig ervaren: ''dan kan theorie echt helpen''.

Inleven en meedenken

Het gevoel is ook erg belangrijk bij de beoordeling van psychologen. Een psycholoog wordt gewaardeerd als hij of zij vriendelijk is en je meteen op je gemak stelt. Klanten vinden het fijn als ze zich gehoord voelen en mogen meebeslissen wat betreft de therapie. Een betrokken psycholoog geeft vaak praktische adviezen met oog voor de persoonlijke situatie. Inleven en meedenken is dus echt van belang en zorgt ervoor dat de kwaliteit van de zorg hoog ligt. Het gevoel dat klanten altijd bij de psycholoog terecht met hun moeilijkheden vinden ze fijn.

Lange wachtlijsten en onbegrip

Er zijn natuurlijk ook verbeterpunten voor de psychologen die een minder positieve beoordeling hebben ontvangen. Zo zijn er lange wachtlijsten die tot wel drie maanden op kunnen lopen en ook laat de service soms te wensen over. Er wordt bijvoorbeeld geen reactie meer gegeven op een mail om een afspraak te verzetten. Zo kunnen sessies te laat beginnen en duren ze niet zo lang als de klant graag zou willen. De sessies krijgen daardoor een gehaast gevoel, wat als niet prettig wordt ervaren. Dit wordt zelfs als onpersoonlijk en commercieel gezien. Ook vinden klanten het niet prettig als de psycholoog geen begrip heeft voor de problemen en geen empathie toont. Hierdoor kan het voorkomen dat klanten geen waardevol advies krijgen en hun behandeling niet nuttig is, bijvoorbeeld door een verkeerde diagnose. Ten slotte vinden mensen de behandelingen zeer prijzig

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek