Menu

Ouders maken zich zorgen om kindermarketing voor ongezonde producten



Ouders maken zich zorgen om kindermarketing en ongezonde levensstijl

Wanneer je in de supermarkt loopt vallen de vrolijke, gekleurde verpakkingen voorzien van tekenfilmfiguren meteen op. Dit is één van de 35 vormen van kindermarketing. Kindermarketing is reclame en promotie van eten en drinken specifiek gericht op kinderen. Dit gebeurt vrijwel uitsluitend voor producten die veel calorieën, suiker, vet en zout bevatten. Kinderen krijgen hierdoor een voorkeur voor ongezond eten en drinken. Uit onderzoek van het Voedingscentrum, dat gisteren gepubliceerd is, is gebleken dat veel ouders hier moeite mee hebben.

Scholen en sportevenementen

Voor het onderzoek hebben 1.010 ouders van kinderen t/m 17 jaar een vragenlijst ingevuld. De helft van de ouders geeft aan moeite te hebben met kindermarketing van ongezonde producten. Met name de promotie van producten op scholen en tijdens sportevenementen, zoals gratis producten en posters, vinden zij ongepast. Dit zijn plekken waar je marketing van ongezonde producten niet zou verwachten.

Bezorgde ouders

De meeste ouders zijn zich bewust van kindermarketing: wekelijks ziet 66 procent van de ouders kindermarketing van ongezonde producten. Bijna negen op de tien ouders is er van overtuigd dat dit effect heeft op de voorkeuren en voedselkeuzes van het kind. Volgens de ouders moet er actie ondernomen worden. Ruim 63 procent vindt dat er maatregelen genomen moeten worden tegen de promotie van ongezonde producten. De verantwoordelijkheid voor het nemen van maatregelen tegen kindermarketing ligt volgens de ouders bij de overheid, reclamemakers en de organisatoren van sportevenementen.

Online kindermarketing

Naast promotie op verpakkingen, scholen en tijdens sportevenementen zijn er verschillende andere manieren waarop kindermarketing wordt ingezet. Kinderen besteden steeds meer tijd online door en daar spelen adverteerders op in. Online is er een minder duidelijke grens tussen inhoud en reclame. Ook is het online makkelijker om reclame te positioneren als 'jouw vrienden vinden dit leuk' en om in te spelen op hoe belangrijk kinderen de mening van leeftijdsgenootjes vinden. Kinderen worden bijvoorbeeld aangemoedigd berichten van bedrijven via social media te delen, of zien vloggers ongezond voedsel eten.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek