Menu

Bioscopen presteren ver onder de maat volgens klanten



Bioscopen presteren ver onder de maat volgens klanten

De meeste mensen houden wel van een avondje film kijken. Door streamingdiensten zoals Netflix kunnen we steeds vaker thuis in goede kwaliteit een film kijken. Toch blijft een bioscoop bezoek ook een favoriete dag- of avondbesteding. Zo gaan mensen nog altijd vaak naar de bioscoop op een afspraakje. Het is dan ook interessant om te weten wat klanten te melden hebben na een bioscoop bezoek. Telefoonboek.nl onderzocht de reviews van klanten over bioscopen en concludeert dat Nederlanders over het algemeen niet tevreden zijn over de bioscoop.

Beoordelingen en geschreven reviews

Een bezoeker van Telefoonboek.nl kan een beoordeling over een bedrijf achterlaten. Aan een bedrijf wordt een score toebedeeld op basis van het oordeel van de bezoeker over de algemene indruk, service en prijs/kwaliteitverhouding van het bedrijf. De bezoeker kan ervoor kiezen om aan deze score ook nog een geschreven review toe te voegen. Hierin kan de bezoeker bijvoorbeeld toelichten waarom de score voldoende of onvoldoende is, of extra informatie geven. Voor bioscopen zijn er op Telefoonboek.nl 228 reviews achter gelaten door bezoekers. De gemiddelde scoren die bezoekers aan bioscopen in Nederland toekennen is een 4. Dit is een diepe onvoldoende.

Negatief

De gemiddelde score die bioscopen in Nederland ontvangen verraadt al dat er meer negatieve reviews zijn dan positieve. Namelijk 189 reviews van de 228 is negatief. Dit betekent dat 82,9 procent van het totaal aan reviews negatief is. Het overgrote deel van Telefoonboek.nl bezoekers is dus ontevreden over de bioscoop. Er zijn een aantal klachten die in veel reviews terugkomen. Veruit de grootste klacht (146 keer) is de slechte bereikbaarheid van de bioscopen. Klanten klagen dat veel bioscopen de telefoon niet opnemen, of dat de telefoon beantwoordt wordt door een automatisch keuzemenu. Bovendien is het vaak duur om deze telefoonlijn te bellen. Klanten geven aan het belachelijk te vinden dat het zo lastig én duur is om te bellen met een bioscoop.

In zo'n 130 van de 146 klachten over bereikbaarheid, is de bioscoop in kwestie een Pathé bioscoop. Klanten vinden het vervelend dat ze bij Pathé bioscopen alleen een dure telefoonlijn kunnen bellen, waarbij ze een keuzemenu te horen krijgen en het vervolgens niet lukt om een medewerker aan de telefoon te krijgen. Het zou kunnen dat Pathé de meeste klachten krijgt omdat het de meeste bioscopen in Nederland heeft, namelijk 25. De op één na vaakst voorkomende klacht (35 keer) is de prijs van de kaartjes of telefoonlijn van de bioscopen. Deze klacht hangt dus deels samen met de klacht over de bereikbaarheid. De derde meest voorkomende klacht hangt ook samen met de bereikbaarheid-klacht. Er is namelijk 32 keer genoemd dat het reserveren lastig was. In veel van de gevallen kwam dit ook doordat de bioscoop slecht bereikbaar was. Tevens noemden klanten (26 keer) dat de klantenservice slecht is, dat de kwaliteit van het scherm of de zalen onvoldoende is (8 keer), dat het personeel onvriendelijk is (7 keer) en dat het druk was (2 keer) in de bioscoop.

Top drie klachten over bioscopen

  1. Slechte bereikbaarheid genoemd in 146 reviews
  2. Duur genoemd in 35 reviews
  3. Problemen met reserveren genoemd in 32 reviews

Positief

Een relatief klein aantal van het totaal aan geschreven reviews over bioscopen is positief, namelijk 39 reviews. Dit is slechts 17,1 procent van het totaal. Bioscopen worden door klanten het vaakst (11 keer) gecomplimenteerd over de goede sfeer in de bioscoop. Klanten noemden dan bijvoorbeeld dat het gezellig was in de bioscoop. Een ander veel voorkomende compliment (9 keer) is dat de kwaliteit van de bioscoop goed is. Er werd bijvoorbeeld genoemd dat de bioscoop er mooi en verzorgd uitzag of dat het aanbod aan films goed was. Het derde meest voorkomende compliment (5 keer) gaat over het vriendelijke personeel in de bioscopen. Ook vinden klanten dat de service (3 keer), prijs (2 keer) en locatie (1 keer) van sommige bioscopen goed is.

Top drie complimenten over bioscopen

  1. Goede sfeer genoemd in 11 reviews
  2. Goede kwaliteit genoemd in 9 reviews
  3. Vriendelijk personeel genoemd in 5 reviews

Algemeen oordeel

Al met al lijkt het erop dat er voor veel bioscopen in Nederland nog werk aan de winkel is. Vooral de slechte bereikbaarheid van een groot aantal bioscopen roept frustratie op bij klanten. Sommige klanten gaven aan dat het niet lukt om te reserveren en dat ze niet naar de bioscopen zullen komen. Om te voorkomen dat klanten weg zullen blijven kunnen bioscopen het beste aandacht besteden aan de telefonische bereikbaarheid, de prijs van de telefoonlijn en de manieren om te reserveren.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek