Klantreviews onder de loep: waar moet een goede makelaar aan voldoen?



Service en begeleiding bij het verkopen en aankopen van een huis is belangrijk!

De woningmarkt bevindt zich nog altijd in een opwaartse spiraal. Niet zozeer het aantal verkochte woningen, maar wel de gemiddelde verkoopprijs ervan. De laatste jaren hebben zich dan ook veel nieuwe makelaar gemeld op de markt. Van 2010 tot 2018 steeg het aantal makelaarsbedrijven met ruim 10 procent.

Sinds vorig jaar neemt het aantal te koop staande woningen af. Het dalende aantal verkopende huizen zorgt voor een toenemen concurrentiestrijd tussen het nog altijd grote aanbod aan makelaars. Na het extreem lage aantal failissementen in 2016 (27) neemt het aantal failissementen weer toe, vooral bij jongen ondernemers. Des te meer reden om kritisch te kijken naar de kwaliteit van uw eigen diensten en service. Maar wat vinden klanten nou het belangrijkste wanneer zij in aanraking komen met een makelaar? Places.nl onderzocht het!

Positieve beoordelingen makelaars

In totaal zijn op Telefoonboek.nl 98 klantreviews van kopers en verkopers achtergelaten. Elke review is voorzien van een gemiddeld cijfer dat ervaren kopers of verkopers geven voor prijs-kwaliteit, service, bereikbaarheid en algemene indruk. De meeste klanten zijn tevreden over de makelaar; maar liefst 91% kent een 8.0 of hoger toe aan hun beschreven beoordeling.

Begeleiding en service

In de reviews wordt vooral ingegaan op de begeleiding en service vonden tijdens het algehele proces. Onder een goede service wordt in het geval van een makelaar verstaan dat afspraken na worden gekomen en dat cliënten snel op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Een tevreden klant vertelt op Telefoonboek.nl:

''Dhr. *** heeft me goed begeleid gedurende de onderhandelingen en hield mij constant op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Als hij een antwoord op de vragen die ik hem stelde niet direct wist, dan werd dit uitgezocht en direct teruggekoppeld. Uiteindelijk ben ik meer dan tevreden met de uitkomst van de onderhandelingen. Het heeft mijzelf wel nog wat tijd gekost om in overleg met hem de strategie te bepalen en ervoor te zorgen dat bepaalde documenten op tijd naar hem verstuurd werden, maar dat is het waard geweest. Zonder zijn tussenkomst had ik dit resultaat niet behaald.''

Conclusie

Vooral service en begeleiding bij het verkopen en aankopen van een huis is voor consumenten erg belangrijk. Van makelaars wordt verwacht dat zij transparant zijn en gemaakte afspraken nakomen. Als er ontwikkelingen zijn, willen consumenten zo snel mogelijk op de hoogte zijn. Over het algemeen slagen makelaars hier zeer goed in! U kunt met een gerust hart een makelaar inschakelen in ons land.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek