Menu

Klant Haarlemse onderneming let vooral op service en klantvriendelijkheid

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Insights

Klant Haarlemse onderneming let vooral op service en klantvriendelijkheid

Klant Haarlemse onderneming let vooral op service en klantvriendelijkheid

Haarlem is niet alleen de hoofdstad van Noord-Holland, maar wordt door velen ook één van de gezelligste steden van Noord-Holland gevonden. De stad is compact, maar tegelijkertijd wel van alle markten thuis. Mensen komen er graag om te winkelen of te genieten van de leuke cafés. Telefoonboek.nl onderzocht hoe deze Haarlemse ondernemers beoordeeld worden door de klant.

Reviews op Telefoonboek.nl

Op Telefoonboek.nl kan men terecht voor allerlei zaken. Bezoekers kunnen er een beschrijving en contactinformatie van bedrijven vinden, maar ze kunnen de bedrijven ook beoordelen. Ze kunnen het bedrijf een score toekennen op basis van de algemene indruk, service en prijs/kwaliteitverhouding. Aan dit cijfer kan de bezoeker ook een geschreven review toevoegen, bijvoorbeeld om het cijfer toe te lichten of een extra informatie te geven. Dit hebben bezoekers ook gedaan over bedrijven uit Haarlem. Over Haarlemse ondernemingen zijn in totaal 1.683 reviews geschreven. Het gemiddelde cijfer dat de bedrijven ontvangen is een 6,8.

Positieve reviews

Het merendeel van de oordelen over de Haarlemse ondernemingen is positief, namelijk 1.030 reviews (61,2%). Een aantal opmerkingen kwam herhaaldelijk voor. Het meest voorkomend (203 keer) is een algemeen positief oordeel. Een klant schrijft dan alleen zoiets als "heel tevreden" of "geweldige winkel", maar licht dan niet toe wat er precies zo positief is aan de onderneming. Het op één na vaakst genoemde compliment (196 keer) gaat over de goede service die de bedrijven leveren. Klanten noemen dan bijvoorbeeld dat ze goed geholpen zijn bij het uitzoeken van een product of schrijven simpelweg "top service". De derde meest geschreven opmerking (182 keer) is dat het personeel vriendelijk of behulpzaak is. Klanten noemden medewerkers dan bijvoorbeeld aardig of lief. Een ander veel genoemd compliment (159 keer) gaat over het resultaat van een verrichte dienst of de goede kwaliteit van een product. Klanten spraken ook vaak tevredenheid over de professionaliteit van bedrijven en de snelheid van de levering van producten of diensten. Andere zaken die ook genoemd werden in de positieve reviews, maar aanzienlijk minder vaak, gaan over de goede communicatie, het grote of goede assortiment, de gunstige prijs en openingstijden.

De branche waar de meeste positieve reviews (56) over geschreven zijn is de kapper. Daarna volgen de fietsenwinkel (43) en de groothandel (41).

Top drie meest voorkomende complimenten over Haarlemse ondernemers

  1. Algemeen positief oordeel - Genoemd in 203 reviews
  2. Goede service - Genoemd in 196 reviews
  3. Vriendelijk personeel - Genoemd in 182 reviews

Top drie branches met positieve reviews

  1. Kapper - 56 reviews
  2. Fietsenwinkel - 43 reviews
  3. Groothandel - 41 reviews

Negatieve reviews

Van het totaal aan reviews over ondernemingen in Haarlem is 38,8 procent negatief. Er zijn 653 negatieve reviews geschreven. De meest voorkomende (116 keer) klacht gaat over de slechte of afwezige bereikbaarheid van de bedrijven. Klanten klagen dan dat de telefoon niet opgenomen wordt, het telefoonnummer niet bestaat of dat een bedrijf e-mails niet beantwoordt. Daarnaast wordt er in veel (98) reviews ontevredenheid geuit over de service die sommige bedrijven leveren. Een klacht over slechte service kan over allerlei zaken gaan. Een klant klaagt dan bijvoorbeeld over de voorwaarden die een bedrijf hanteert of de onvoldoende bereidheid tot hulp bij het oplossen van een probleem.

Ook geven klanten vaak (91 keer) alleen een algemeen negatief oordeel. Klanten schrijven dan "slecht" of noemen dat ze een vervelende ervaring hebben met het bedrijf, maar schrijven niet wat er precies zo negatief was. Klachten over onvriendelijk personeel en het niet houden aan afspraken door bedrijven komen even vaak voor, namelijk 72 keer. Uit de reviews blijkt dat klanten van sommige Haarlemse ondernemers regelmatig het idee hebben dat ze opgelicht worden. Het komt bijvoorbeeld herhaaldelijk voor dat klanten schrijven een product nooit te hebben ontvangen, ook niet na betaling. Vervolgens is het bedrijf onbereikbaar. Bij bepaalde ondernemingen zijn er meerdere klanten die met verschillende verhalen komen die allemaal duiden op oplichting. Er wordt ook geklaagd over slechte kwaliteit van de producten of diensten, de hoge prijs, de lange wachttijden, onkunde en slechte openingstijden.

De meeste (26) negatieve reviews gaan over bedrijven die vallen onder de noemer van groothandel. Daarna volgt de telefoonwinkel, met 25 negatieve reviews. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in tuin en landschap nemen een gedeelde derde plaats in met webshops, waar allebei 24 negatieve reviews over geschreven zijn.

Top drie meest voorkomende klachten over Haarlemse ondernemingen

  1. Slechte bereikbaarheid - Genoemd in 116 reviews
  2. Slechte service - Genoemd in 98 reviews
  3. Algemeen negatief oordeel - Genoemd in 91 reviews

Top drie branches met negatieve reviews

  1. Groothandel - 26 reviews
  2. Telefoonwinkel - 25 reviews
  3. Tuin en landschap - 24 review / Webshops - 24 reviews

Algemeen oordeel over Haarlemse ondernemingen

Klanten zijn overwegend positief over bedrijven uit Haarlem. De gemiddelde score is voldoende en er zijn meer positieve reviews dan negatieve. Beiden laten echter wel ruimte over voor verbetering. Zaken die bepalend lijken voor een score die een bedrijf uit Haarlem krijgt, zijn de service en vriendelijkheid van het personeel. Over service en klantvriendelijkheid wordt zowel veel gecomplimenteerd als geklaagd.

Foto: Wikimedia Commons

Reacties



Even geduld alstublieft...