Menu

Duizenden enthousiaste bankmedewerkers voor gastlessen op basisscholen

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Insights

Duizenden enthousiaste bankmedewerkers voor gastlessen op basisscholen

Bankmedewerkers geven gastlessen tijdens de Week van het geld

Er zijn ruim 3.000 aanmeldingen binnengekomen van enthousiaste bankmedewerkers die financiële gastlessen willen verzorgen op basisscholen in Nederland. Zij willen kinderen op een leuke manier inlichten over hoe ze verstandig met geld kunnen omgaan. De gastlessen worden gegeven tijdens de Week van het geld die deze week plaatsvindt.

Bank voor de klas

De bankmedewerkers zullen een gastcollege geven in "Bank voor de klas". Dit is een initiatief van de Nederlandse Vereniging van Banken waarin Nederlandse banken samenwerken om kinderen financieel bewust te maken. Doordat financiële educatie nog geen vaste plek heeft in het basisonderwijs vindt de organisatie het belangrijk dat leerlingen op een andere manier financieel bewust worden. Een programma voor financiële educatie zoals "Bank voor de klas" draagt hieraan bij.

Kinderen en zakgeld

Uit onderzoek blijkt dat voor de meeste kinderen, zakgeld het belangrijkste middel is om te leren omgaan met geld. Met het zakgeld wat kinderen krijgen kunnen ze leren dat ze moeten sparen voor iets wat ze willen. Kinderen sparen het vaakst voor computergames en een telefoon of tablet. Ouders kunnen hun kinderen het beste contant zakgeld geven, hiermee krijgen kinderen sneller door wat de waarde van het geld is. Kinderen van twaalf jaar krijgen gemiddeld drie tot vijf euro zakgeld per week.

Financiële zelfredzaamheid

Organisatie van de Week van het geld vindt het belangrijk dat banken zich inzetten voor de financiële educatie van kinderen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Banken is financieel bewustzijn op jonge leeftijd de basis van financiële zelfredzaamheid later. En dat is belangrijk, want wanneer kinderen volwassen worden moeten zij zelf hun financiële zaken gaan regelen. Volwassenen die geldzaken met de bank moeten regelen, kunnen onder andere telefonisch contact opnemen met de bank. Dit blijkt in de praktijk lastiger te zijn dan het klinkt. Uit onderzoek van Telefoonboek.nl blijkt namelijk dat bijna de helft van de Nederlandse banken telefonisch niet goed bereikbaar zijn.

Onderzoek

Uit onderzoek blijkt dat van de 1.910 telefoonnummers die geregistreerd zijn in de categorie "bank" 932 telefonisch niet goed bereikbaar zijn. Deze nummers worden gemarkeerd als "slecht bereikbaar" wanneer er drie keer of vaker geen gehoor wordt gegeven aan de oproep: hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. In totaal was 48,8% van de telefoonnummers van banken telefonisch niet goed bereikbaar. ABN AMRO Verzekering B.V. in Zwolle en ING Bank in Leeuwarden hebben de meeste gemiste oproepen. Voor meer informatie over het onderzoek naar de telefonische bereikbaarheid van banken, klik hier.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...