Places logo
Menu

All we want for Christmas is Kerstmuziek: waarom kerstmuziek winkelaankopen bevordert

All we want for Christmas is Kerstmuziek: waarom kerstmuziek winkelaankopen bevordert

Kerst staat weer voor de deur: overal om je heen is deze feestelijke sfeer zichtbaar én hoorbaar. Door middel van muziek worden consumenten in het centrum, in de auto en op kantoor herinnerd aan de naderende feestdagen. Kerst is bij uitstek het moment om met jouw merk aanwezig te zijn. Denk bijvoorbeeld aan interessante advertenties of acties van jouw dienst of product tijdens de feestdagen.Voor de retail is december vaak de beste maand van het jaar en daar kun je als ondernemer goed op inspelen. Het draaien van kerstmuziek is één van de mogelijkheden om de consument te beïnvloeden in hun aankopen. Wat vinden consumenten van kerstmuziek en heeft dit invloed op hun aankopen? Onderzoeksbureau Ruigrok/Netpanel zocht het uit in opdracht van Muziek Werkt.

Populaire kerstnummers

Kerstmuziek kan leiden tot irritatie bij consumenten omdat ze er overal mee geconfronteerd worden. Toch blijkt dit in werkelijkheid wel mee te vallen: 66% van de consumenten vindt kerstmuziek in de winkels 'leuk' tot 'heel leuk'. Welke liedjes horen zij het liefst? 'All I want for Christmas' van Mariah Carey staat met stip op één (25%) gevolgd door 'Last Christmas' van Wham (18%) en 'Driving Home for Christmas' van Chris Rea (12%). De grootste irritatie wordt opgewekt door 'Oh dennenboom', dit nummer kun je beter uit je playlist halen.

Steeds hetzelfde liedje

De nummers hierboven gaven het misschien al aan: we luisteren graag naar dezelfde liedjes. De klassieke kersthits worden al jaren platgedraaid, zowel thuis als in de winkel. Kerst is zonder Mariah Carey, Wham en Chris Rea niet compleet, vindt de consument. Je playlist van voorgaande jaren kun je dit jaar met een gerust hart weer opzetten, eventueel aangevuld met een paar kerstliedjes die dit jaar uitgebracht zijn.

Kerstmuziek en aankopen

Voor winkeliers is kerstmuziek heel belangrijk. 42% van de consumenten krijgt namelijk zin om een aankoop te doen als er kerstmuziek gedraaid wordt in een winkel. Ook in de horeca wordt deze muziek gewaardeerd: 59% geeft aan dat deze muziek bijdraagt aan een goede sfeer in cafés en restaurants. Veel mensen vinden het vanzelfsprekend dat er tijdens de kerstperiode kerstmuziek wordt gedraaid. Onder kerstperiode verstaan de meeste consumenten vanaf 6 december, zodra Sinterklaas weer naar Spanje vertrokken is.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!