20 maart is de dag van het geluk: wat maakt een werknemer gelukkig?



20 maart is de dag van het geluk: wat maakt een werknemer gelukkig?

Gelukkige werknemers zijn productiever en presteren beter. Daarnaast is geluk besmettelijk: een gelukkige werknemer die een klant te woord staat zorgt voor een gelukkigere klant. Organisaties spelen hierop in en doen alles om hun werknemers gelukkiger te maken: een hond om te aaien in de pauze, gezellige lunchplekken en zelfs speciale happiness officiers waar je terecht kan als je even niet zo lekker in je vel zit. Vandaag is het de internationale dag van het geluk en daarom zocht Places.nl voor je uit wat een werknemer gelukkig maakt.

#1 De uitstraling op kantoor

Werken je medewerkers in kale, grijze kamers? Dan is de kans dat ze niet erg gelukkig zijn op hun werk groter. Zeker bij een creatief en innovatief bedrijf is inrichting van belang. Zo kan het al helpen om een paar posters of schilderijen op te hangen of een plant neer te zetten in de hoek van de kamer. Een leuk kleurtje op de muur kan overigens ook geen kwaad.

#2 Frisse lucht en uitzicht

Natuurlijk is het normaal om te zorgen dat er genoeg frisse lucht binnenkomt op je kantoor, maar dit gebeurt helaas nog steeds niet altijd. Een kantoorkamer wordt zo te muf of te warm en dat is niet fijn werken. Uit onderzoek blijkt dat het uitzicht van het pand ook belangrijk is. Kijk je als werknemer uit op natuur? Dan ben je veel gelukkiger. Over het algemeen ga je als werknemer dan ook sneller naar buiten tijdens de lunch om een rondje te lopen, wat weer goed is voor de dagelijkse lichaamsbeweging.

#3 Vertrouwen en verbinding

Als je een relaxte en open sfeer hebt op je werkvloer ervaar je als werknemer ook meer geluk. Je bent waarschijnlijk niet bang om kritiek te leveren en werkt beter samen met collega's. Als er af en toe een uitje wordt georganiseerd die de relaties wat informeler maakt komt dit ook ten goede van de onderlinge relaties en samenwerking.

#4 Invloed op beslissingen

Krijg je als medewerker de kans om veel beslissingen maken? Ook dit draagt bij aan een gelukkig gevoel. Het is motiverend om zelf ideeën te bedenken en deze vervolgens uit te werken. Je krijgt zo het gevoel dat je verantwoordelijkheid draagt en je vertrouwd wordt.

#5 Reken niet te hard af met fouten

Fouten maken is menselijk. Zo maken ook je werknemers wel eens fouten. Probeer kritisch te zijn, maar wees niet te streng als het niet nodig is. Als werknemers constant te horen krijgen dat ze het niet goed doen, kunnen ze in een negatieve spiraal terecht komen. Ze zien dan alleen de fouten die ze maken en vergeten dat ze het vaker wél goed doen. Dit komt niet ten goede van het geluksgevoel. Sterker nog, sommige werknemers kunnen al enorm balen als ze een fout maken. Als jij daar nog een schepje bovenop doet versterkt dit het vervelende gevoel. Daarom is het belangrijk om af en toe een compliment te geven, al gaat het maar om een kleine goed afgeronde taak.

#6 Vermijd stress en overspannenheid

Dit klinkt makkelijker gezegd dan gedaan en dat is helaas ook zo. Voel je als werknemer te veel druk, bespreek dit dan met je leidinggevende. Daarnaast is het verliezen van overzicht een versterkende factor voor stress en eventuele burn-outs. Maak gebruik van to-do lijsten en streep af als je iets voltooid hebt. Het doorstrepen van taken geeft namelijk voldoening en ook hier word je gelukkiger van.

#7 Niet gelukkig? Blijf dan niet hangen

Merk je dat je als werknemer niet gelukkig bent in een bedrijf? Ga dan op zoek naar een nieuwe baan, in plaats van eeuwig te proberen de situatie op je huidige werk te verbeteren. Natuurlijk heeft iedereen wel eens een dipje maar als je al langer signaleert dat je je niet op je plek voelt, dan is het tijd om te wisselen.


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek