Menu

1 op de 10 werknemers twijfelt wel eens over het nut van zijn of haar functie

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Insights

1 op de 10 werknemers twijfelt wel eens over het nut van zijn of haar functie

Veel werknemers twijfelen of de functie die zij uitvoeren wel nuttig is.

Robert Dur, onderzoeker aan de Erasmus Universiteit en Max van Lent (Universiteit Leiden) onderzochten hoe belangrijk werkenden hun eigen baan achten. Zij ondervroegen honderdduizend werknemers, werkzaam in 47 landen. Het onderzoek is een van de eerste dat daadwerkelijk aantoont dat sommige werknemers hun baan als nutteloos zien of zelfs denken dat zij een negatieve invloed hebben op de maatschappij.

Onderzoek

Het onderzoek bestond uit een survey, waarin werknemers anoniem konden aangeven of ze het eens waren met bepaalde stellingen. Zo ook de stelling: "Mijn werk is nuttig voor de samenleving." Driekwart van de respondenten gaf aan het hiermee eens te zijn, wat erop neerkwam dat een kwart van de respondenten niet overtuigd is van het nut van het werk wat zij beoefenen. Hiervan hadden 8 van de 100 werknemers de daadwerkelijke overtuiging dat het werk wat ze deden zinloos was en 17 van de 100 werknemers twijfelden over het nut van de functie die zij beoefenden.

Oorzaken

Het onderzoek werd uitgevoerd in verschillende landen, waardoor de resultaten vergeleken konden worden. Zo zien werknemers in India, Polen en Israël hun werk vaker als nutteloos dan werknemers in Mexico of Noorwegen. Ook de economische toestand draagt bij aan de mate waarin werknemers hun werk als nuttig beschouwen. In tijden van recessie achten meer werknemers hun werk als nuttig dan in tijden van economische groei. Onderzoeker Dur verklaart dit als volgt: "Dit duidt erop dat organisaties en bedrijven vaak mensen in dienst houden die weinig te doen hebben in hoop op betere tijden." Daarnaast stellen de onderzoekers dat het management van een organisatie ook verantwoordelijk is voor het creëren van dit soort gevoelens onder werknemers. Als zij hun werknemers te weinig uitdaging bieden of te weinig werkzaamheden geven, neemt hun motivatie af en kunnen zij het idee krijgen dat het werk wat ze verrichten niets bijdraagt binnen het bedrijf.

Gevolgen

Wanneer werknemers het gevoel krijgen dat hun functie niks bijdraagt binnen het bedrijf en dat de werkzaamheden die zij verrichten niks uithalen, kan dit uiterst demotiverend werken. Werknemers het gevoel geven dat de werkzaamheden die zij verrichten worden gewaardeerd en daadwerkelijk bijdragen aan de prestatie van een bedrijf, maakt dat zij productiever zullen zijn. Probeer als manager duidelijk te communiceren naar werknemers wat het precieze doel is van hun functie en waarom de werkzaamheden die zij uitvoeren van belang zijn binnen het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk om kenmerken van een ongemotiveerde werknemer tijdig te herkennen en hierop in te spelen, dit om een lage productiviteit op de werkvloer te voorkomen.

Welke beroepen werden gezien als nuttig?

  1. Brandweerman/ -vrouw
  2. Bijstandsambtenaar
  3. Bibliothecaris

Welke beroepen werden gezien als nutteloos?

  1. Kunstenaar
  2. PR functionaris
  3. Financieel manager

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...