Menu

Wat zijn de mogelijkheden van spraaktechnologie voor uw bedrijf?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Innovatie

Wat zijn de mogelijkheden van spraaktechnologie voor uw bedrijf?

Spraaktechnologie op kantoor

Het is bekend dat computers steeds meer kunnen. Er zijn zelfs technieken ontwikkeld waardoor computers door middel van menselijke taal kunnen communiceren. Dit wordt ook wel Taal- en Spraaktechnologie (TST) genoemd. Voorbeelden van spraaktechnologie zijn Siri van Apple, Inge van ING en spraakherkenning op een navigatiesysteem. Spraaktechnologie is de laatste jaren sterk ontwikkeld. Hoewel het tot nu toe nog niet veel wordt ingezet op de werkvloer kan spraaktechnologie veel mogelijkheden bieden. Places Nieuws heeft uitgezocht op welke manier spraaktechnologie kan worden ingezet op kantoor.

Belverkeer

Spraaktechnologie wordt tot nu toe vooral ingezet voor het efficiënter organiseren van belverkeer. Zo worden klanten die naar de klantenservice bellen door middel van spraaktechnologie naar de meest geschikte medewerker doorverbonden. De technologie is daarnaast in staat om vooraf gedefinieerde woorden te herkennen. Zo kan het apparaat herkennen over welk onderwerp iemand belt of wat zijn postcode en huisnummer is. Op deze manier kunnen klantgegevens sneller verzameld worden.

Spraak is sneller

Hoewel gebruikers van technologie gewend zijn om een toetsenbord en muis te gebruiken, is dit voor mensen een onnatuurlijke manier om een interactie aan te gaan. Kleine taken, zoals het openen van bestanden, iets sturen of zoeken, zouden veel sneller geregeld zijn met een spraakbericht. Een spraakbericht is namelijk sneller ingesproken dan dat een zoekopdracht getypt is. Zo typt een mens gemiddeld 36 woorden per minuut, in diezelfde tijd kan men 130 woorden inspreken. Marktonderzoeksbureau comScore voorspelt dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten verbaal zijn.

Spraaktechnologie en analytics

Volgens Tim Lang, CTO van MicroStrategy wordt spraaktechnologie nog te weinig gebruikt door leidinggevenden op de werkvloer. Wanneer spraak, data en analytics gecombineerd worden kunnen er krachtige tools ontstaan. De combinatie van spraaktechnologie en data kan de volgende situatie opleveren: een medewerker wil tijdens een vergadering weten wat de winst van het bedrijf was in 2016. Dit is een taak waarvoor iemand normaal gesproken verschillende documenten en mensen moet raadplegen. De spraaktechnologie kan hier echter direct antwoord op geven. Dit is een voorbeeld van een manier waarop spraaktechnologie tijd kan besparen binnen een bedrijf. Volgens Lang kan spraaktechnologie veel opleveren wanneer bedrijven de technologie effectief integreren in hun bedrijfsvoering.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...