Unilever stopt mogelijk met adverteren op Facebook en YouTube

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Innovatie

Unilever stopt mogelijk met adverteren op Facebook en YouTube

Unilever stopt mogelijk met adverteren op Facebook en YouTube

Het hoofd van de marketing afdeling van Unilever zal vandaag in zijn speech op een conferentie in Californië duidelijk laten weten dat het bedrijf niet meer op Facebook of YouTube wil adverteren als de sociale media platformen het verspreiden van haat niet genoeg tegenwerken. Dit is een groot dreigement aangezien Unilever, met een marketingbudget van bijna 8 miljard, een van de grootste adverteerders ter wereld is.

Haatzaaiende content

Doordat iedereen zomaar alles op sociale media platformen kan plaatsen is het voor bedrijven als Facebook lastig om haatzaaiende content op tijd op te sporen. Hoewel er verschillende algoritmes worden gebruikt is dit niet genoeg om alles te screenen. Grote adverteerders zoals Unilever vinden dit een probleem, zij willen namelijk niet geassocieerd worden met "gevaarlijke" content. Een foute associatie kan namelijk al snel tot een groot schandaal leiden. Unilever is niet het enige bedrijf dat zich met dit soort zaken zich houdt. Merken als Adidas en Mars Inc. hebben om dezelfde redenen het aantal advertenties op YouTube verminderd.

Strengere maatregelen

YouTube heeft onlangs bekend gemaakt dat zij makers van haatzaaiende of kwetsende video"s harder gaan aanpakken. De strengere maatregelen volgen na ophef over een YouTube video op het kanaal van Logan Paul. Logan Paul is een vlogger die zo"n 1,2 miljoen dollar per maand verdiende dankzij zijn YouTube kanaal. Onlang werd een video van de vlogger geplaatst waarin hij grappen maakten in en over het zelfmoordbos Aokigahara in Japan. De kwetsende video zorgde voor veel commentaar. YouTube heeft de samenwerking met de vlogger opgezegd en heeft de advertenties op zijn kanaal (tijdelijk) uitgeschakeld.

Social media

Hoewel YouTube al verschillende maatregelen tegen kwetsende video"s heeft genomen, is dit blijkbaar nog niet genoeg voor Unilever. De sociale media platformen zullen de komende tijd nog hard aan de bak moeten om de adverteerders tevreden te houden.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...