Menu

Consument vraagt steeds meer van supply chain: roep om meer digitalisering



Consument vraagt steeds meer van supply chain: roep om meer digitalisering

Nu de klant steeds meer keuze heeft en ook kritischer wordt, staan de supply chains voor een grote uitdaging. Bedrijven in allerlei ketens zien aantallen en marges dalen en kunnen de vraag in de markt steeds moeilijker voorspellen. De roep naar digitale middelen en data is daarom groot.

Consument verandert

Wereldwijd, maar zeker ook in Nederland, willen consumenten steeds meer keuze. Niet alleen in de supermarkt, maar ook in het bedrijfsleven. En met steeds meer aanbieders moeten bedrijven mee met die klantwens.

Nog niet zo lang geleden werden producten en diensten in veel branches gestuurd door de aanbieders. Maar met de toegenomen welvaart en technische innovaties zijn er in veel branches de laatste jaren veel aanbieders bijgekomen, bijvoorbeeld in de vorm van webshops.

Klassieke supply chains zien de vraag van consumenten flink veranderen. De een wil zijn producten precies op het juiste moment, niet te vroeg en zeker niet te laat, in de juiste volgorde op de juiste locatie ontvangen. Het is dan ook de vraag welke aanbieders hierin mee kunnen en de capaciteit hebben om het goedkoopste, de snelste, de meest innovatieve en het meest klantvriendelijk te zijn?

Van S&OP naar Integrated Business Planning

Bedrijven die de stap maken van Sales & Operations Planning (S&OP) naar Integrated Business Planning, denken niet langer in aantallen maar in euro's. Ze richten zich meer op kleinere klantgroepen waar ze relatief veel aan kunnen verdienen. Hiervoor gebruiken ze steeds vaker informatie als big data en het Internet of Things.

De roep naar moderne middelen om betere markt- en vraagvoorspellingen te doen is dan ook groot. Het antwoord is digitalisering van de supply chain met hulp van nieuwe technologieën als artificial intelligence en het Internet of Things. Slimme IT-tools kunnen helpen om meerdere scenario's voor de toekomst te ontwikkelen, te vergelijken en te gebruiken als basis voor beslissingen.

Vakbeurs ICT & Logistiek

Op 5, 6 en 7 november vindt de jaarlijkse vakbeurs ICT & Logistiek plaats. Een bezoek aan deze beurs biedt wellicht kans op antwoorden op bovenstaande vraagstukken. Daar is alles te vinden over digitalisering met inzet van tools op het gebied van sales & operations planning, artificial intelligence en Internet of Things.


Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek