Menu

To-the-point presenteren: 7 tips om hier een expert in te worden



Tips om een goede presentatie te geven als ondernemer.

Als ondernemer word je wel eens gevraagd om een presentatie te geven. Goed presenteren en speechen is te leren. Soms moet je presenteren om plannen toe te lichten, een nieuw product te lanceren of een project te presenteren. Hoe maak je zo'n presentatie tot een succes? Places Nieuws zette enkele belangrijke punten voor je op een rijtje zodat jij de volgende keer een presentatie of speech geeft met overtuigingskracht!

1. Maak een keuze in je content

Probeer je verhaal interessant te maken en keuzes te maken in wat je gaat vertellen. Geef geen lange lijst met opsommingen omdat dat niet boeiend is voor het publiek. Maar maak juist een goede keuzes in je content en bedenk wat interessant is om te horen in jouw verhaal.

2. Wat vindt jouw publiek interessant?

Denk na over wat jouw publiek interessant vindt om te horen. Verplaats je in jouw publiek. Veel mensen maken namelijk content van een presentatie op wat zij aan een ander willen laten zien, terwijl de interesse van het publiek misschien in een ander deel van de presentatie ligt. Denk na over wat jouw publiek wilt weten en neem dat als uitgangspunt.. Op die manier zal je publiek de presentatie makkelijker begrijpen en sneller geprikkeld worden om te reageren op je verhaal

3. Zet je publiek vanaf het begin op scherp

Hoe pak je de inleiding van je verhaal goed aan? Een eenvoudige manier om er goed in te knallen, is om een vraag te stellen aan je publiek. De vragende vormt triggert de aandacht en zet jouw publiek aan het denken. Het kan ook mooi zijn om te beginnen met imponerende cijfers of statistieken, om meteen het belang van je onderwerp te onderstrepen. Nog een manier om het publiek in de juiste stemming te brengen is door het vertellen van een kort verhaal.

4. Maak de kern

Formuleer je kernboodschap en maak hem zo specifiek mogelijk. Geef argumenten of uitwerkingen voor je kernboodschap. Kies voor de waarom-route als je je publiek moet overtuigen, of de hoe-route als je publiek het met je eens is, maar wil weten hoe. Kijk of bepaalde argumenten die je geeft wellicht contra-argumenten kunnen opleveren. Als dit het geval is, benoem en weerleg deze dan.

4. Breng je presentatie als een verhaal

Probeer je hele presentatie te brengen als een verhaal. Een verhaal waar je losse onderdelen aan kunt koppelen. Bedenk vooraf welk verhaal je wilt vertellen en laat dit het uitgangspunt zijn voor je presentatie.Probeer een verhaallijn te maken die logisch is voor je publiek en je boodschap overtuigend ondersteunt.

5. Zorg voor een goede afsluiter

Een goede afsluiter is ontzettend belangrijk. Het is de laatste indruk die je achterlaat en die ervoor zorgt dat het publiek de zaal met een goed gevoel verlaat. Een einde heeft twee functies: herhaling (samenvatting) en het opwekken van emotie. Je kan je publiek bijvoorbeeld een zetje in de goede richting geven door een originele call-to-action.

6. Maak slides

Een presentatie kan een belangrijk moment zijn voor jou en je bedrijf. Het is daarom belangrijk dat je aandacht steekt in de looks van je presentatie. Een goede powerpoint presentatie kan handig zijn om te bepalen welke onderdelen van je verhaal je wilt ondersteunen met visuals en kan ook een goede indruk achterlaten.

7. Wees oprecht en enthousiast.

Dit werkt aanstekelijk. Als jij niet enthousiast bent over je bedrijf of wat je doet, zullen anderen dat ook niet worden. Hoe 'echter' je bent tijdens je presentatie, hoe boeiender je bent voor publiek. De beste presentaties zijn wel degelijk tot in de puntjes voorbereid, de truc is: oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek