Menu

Taxi’s geroemd om service, maar relatief veel klachten over te laat komen

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Imago

Taxi’s geroemd om service, maar relatief veel klachten over te laat komen

Taxi’s geroemd om service, maar relatief veel klachten over te laat komen

Onlangs is bekend gemaakt dat taxiritten een stuk duurder zullen worden en de prijs van een taxirit wel tot 10 procent kan toenemen. Toch zijn er nog veel mensen die een taxi bellen. Zo zijn er namelijk veel mensen die niet zelf of met het openbaar vervoer kunnen reizen, afhankelijk van een taxi. Maar ook mensen die na een avondje uit niet willen rijden, bellen vaak een taxi. Maar hoe goed worden taxi"s eigenlijk beoordeeld door klanten? Telefoonboek.nl onderzocht het en keek naar de online beoordelingen van consumenten. Daaruit bleek dat taxibedrijven worden geroemd om hun service, maar relatief veel klachten krijgen over het te laat komen.

Onderzoek onder taxibedrijven op Telefoonboek.nl

Er zijn in totaal 2.270 geschreven reviews over taxibedrijven geregistreerd in de database van Telefoonboek.nl. Daarbij is allereerst een onderscheid gemaakt tussen beoordelingen met een negatieve of positieve aard. Vervolgens is er gekeken naar de meest genoemde klachten en de meest gegeven complimenten. Hieruit bleek dat maar liefst 1.700 (74,9%) reviews positief van aard waren en 570 (25,1%) negatieve reviews werden geschreven. Deze verdeling is ook terug te zien in de gemiddelde score van de taxibedrijven. Zij scoorden gemiddeld een 7,8 en in 718 gevallen ontvingen taxibedrijven zelfs een 10.

Klachten over taxibedrijven

Hoewel de meeste taxibedrijven het erg goed lijken te doen, is een vierde (25,1%) van het totaal aantal geschreven reviews negatief van aard. Bedrijven moeten dan ook niet hun ogen sluiten wanneer er sprake is van een negatieve review, maar kunnen hier juist op inspelen. Door contact op te nemen met ontevreden klanten, kunnen bedrijf en klant mogelijk alsnog tot een oplossing komen. Hierdoor is het mogelijk dat klanten alsnog tevreden zijn en in de toekomst opnieuw gebruik zullen maken van de taxidienst.

Vanwege de uiteenlopende onderwerpen die beschreven zijn in de negatieve reviews, is ervoor gekozen om een top drie te maken van de meest voorkomende klachten. Hieruit bleek dat de meeste klanten klaagden over het te laat (156) komen van een taxi. Sommige klanten gaven daarbij zelfs aan dat een taxi helemaal niet was komen opdagen. Daarnaast werden er relatief veel klachten geuit over de ritprijs (133). De prijs van een taxirit bleek namelijk in veel gevallen hoger uit te vallen dan vooraf afgesproken of ingeschat. Klanten kregen daardoor het gevoel dat er geen sprake was van een eerlijke prijs. Tot slot werd er veelal geklaagd over de telefonische bereikbaarheid (119) van taxi"s en taxicentrales. Zo stonden klanten vaak lang in de wacht of was het niet mogelijk om telefonisch contact te krijgen en een taxi te bestellen.

Top drie meest benoemde klachten

  1. Te laat
  2. Ritprijs
  3. Telefonische bereikbaarheid

Complimenten over taxibedrijven

Het is voor taxibedrijven goed om te zien dat het merendeel van de geschreven reviews op Telefoonboek.nl positief van aard is. Zij kunnen deze reviews namelijk inzetten ter promotie voor hun bedrijven. Ook krijgen bedrijven hierdoor inzicht in de unieke en sterke punten van hun organisatie die door klanten erg gewaardeerd worden.

De meeste positieve reviews over taxi"s betroffen complimenten over de service (527) die werd geleverd. Daarbij gaven klanten aan dat het gehele plaatje klopte. Zo waren zij tevreden over de ritprijs, het nakomen van afspraken en de vriendelijkheid van de chauffeur. Ook werden er veel algemeen positieve reviews (412) geschreven. Hierbij werden positieve kreten geplaatst, zoals "Perfect!" en "Gewoon goed!", die niet één bepaald aspect van het taxibedrijf uitlichtten. Verder werden er veel complimenten gegeven over de klantvriendelijkheid (278) van de chauffeurs. Zo werden klanten vriendelijk te woord gestaan en werden zij door chauffeurs geholpen waar mogelijk.

Top drie meest benoemde complimenten

  1. Service
  2. Algemeen positief
  3. Klantvriendelijkheid

Reacties



Even geduld alstublieft...