Menu

Juweliers scoren gemiddeld 7,1: Service punt voor verbetering

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Imago

Juweliers scoren gemiddeld 7,1: Service punt voor verbetering

Juweliers scoren gemiddeld 7,1: Service punt voor verbetering

De decembermaand staat alweer voor de deur en dat betekent dat men langzaamaan cadeaus inslaat voor Sinterklaas en Kerst. Sieraden zijn vaak een geliefd cadeau om zowel te geven als te krijgen. Maar welke bedrijven worden het beste beoordeeld door klanten? Telefoonboek.nl onderzocht hoe juweliers uit haar database online beoordeeld worden door consumenten. Hieruit bleek dat juwelierszaken veel algemene complimenten ontvangen, maar zij nog het een en ander kunnen verbeteren aan hun service.

Onderzoek onder juweliers op Telefoonboek.nl

Er zijn in totaal 691 reviews over juweliers geregistreerd in de database van Telefoonboek.nl. Tijdens het analyseren van de reviews is er allereerst een onderscheid gemaakt in de aard van de review. Zo is er gekeken of een review een positieve of negatieve aard had. Vervolgens is er ook gekeken naar de meest voorkomende klachten en de meest gegeven complimenten. Uiteindelijk bleken 454 reviews positief en 237 reviews negatief van aard te zijn. Daarmee is de meerderheid (65,7%) van het totaal aantal geschreven reviews positief. Daarentegen is ongeveer een derde van de geschreven reviews negatief. Dat klanten voornamelijk positieve ervaringen hebben is ook terug te zien in de gemiddelde scoren. Juweliers scoren namelijk gemiddeld een 7,1 en daarmee voldoende. Wel lijkt dit cijfer nog enige ruimte voor verbetering te bieden.

Slechte service meest voorkomende klacht

Aangezien een derde van de reviews (34,3%) negatief van aard is, verdienen deze geschreven beoordelingen aandacht van bedrijven. Wanneer juweliers reviews monitoren en op de hoogte zijn van negatieve reviews, kunnen zij contact opnemen met ontevreden klanten. Door dit te doen kunnen zij toelichting geven en proberen om alsnog tot een oplossing te komen. Dit kan ertoe leiden dat een negatieve review mogelijk teruggedraaid wordt.

In de geanalyseerde reviews werden meerdere onderwerpen besproken. Om deze reden is ervoor gekozen om een top drie van de meest voorkomende klachten op te stellen. Hieruit bleek dat het grootste gedeelte van negatieve reviews uitingen over de service (84) betrof. Zo gaven klanten aan dat zij niet goed werden geholpen als een sieraad gerepareerd moest worden of dat reparatietijden er lang waren. De manier waarop juweliers hiermee omgingen was volgens de klanten dan ook niet goed. Daarnaast werden er veel algemeen negatieve reviews (39) met uitingen zoals "Slecht bedrijf!" of "Niet aan te raden!". Tot slot waren relatief veel klanten ontevreden over het resultaat van een reparatie (35). Hierbij werd vooral benoemd dat sieraden beschadigd of kapot waren na een reparatie. In sommige gevallen waren sieraden zelfs kwijtgeraakt en nam de betreffende juwelier hiervoor geen verantwoordelijkheid.

Top drie klachten op Telefoonboek.nl

  1. Service
  2. Algemeen negatief
  3. Resultaat na reparatie

Veelal algemene positieve reviews over juweliers

Dat er voornamelijk positieve reviews (454) werden geschreven is bij uitstek al een compliment voor bedrijven. Ook werden juweliers maar liefst 278 keer beoordeeld met een 10. Maar wat zijn de meest voorkomende complimenten?

Ook voor de positieve reviews is er voor gekozen om een top drie samen te stellen van de meest voorkomende complimenten. De meest voorkomende complimenten bleken algemeen positieve kreten (115) te zijn, zoals "Toppie!", "Echt een aanrader!" of "Ronduit geweldige zaak". Dat deze klanten tevreden waren is duidelijk, maar over welke specifieke aspecten zij erg tevreden waren is niet af te leiden uit deze reviews. Daarnaast waren klanten erg te spreken over de klantvriendelijkheid (112) van juweliers. Men gaf daarbij aan dat zij hartelijk werden ontvangen en op een vriendelijke wijze werden geholpen door personeel. Ook waren klanten erg te spreken over het assortiment (83) van sieraden dat verkrijgbaar was. Men leek het hierbij belangrijk te vinden dat er een ruime keus was aan kwalitatief hoogwaardige merken.

Top drie complimenten op Telefoonboek.nl

  1. Algemeen positief
  2. Klantvriendelijkheid
  3. Assortiment

Uit de gegevens blijkt dat juweliers het over het algemeen goed doen en de meerderheid van de klanten tevreden zijn. Maar wanneer er naar het gemiddelde cijfer wordt gekeken, lijkt het erop dat de huidige score van 7,1 hoger kan. Zeker op het gebied van service lijkt een gedeelte van de juweliers nog te kunnen verbeteren. Het kopen van een sieraad is voor de meeste mensen een relatief dure aankoop. Men lijkt het daarom belangrijk te vinden dat bedrijven ook na de aankoop voor hen klaarstaan indien nodig.

Reacties



Even geduld alstublieft...