Den Bosch: Bedrijven erg klantvriendelijk, maar veelal niet bereikbaar

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Imago

Den Bosch: Bedrijven erg klantvriendelijk, maar veelal niet bereikbaar

Den Bosch: Bedrijven erg klantvriendelijk, maar veelal niet bereikbaar

Den Bosch is natuurlijk erg bekend om haar lekkernij: de Bossche bol. Maar men kan voor meer dan een Bossche bol terecht in deze stad. Zo is deze stad de hoofdstad van Noord-Brabant en daarmee een van de grootste steden in Nederland met ruim 107.000 inwoners. Maar welke bedrijven zijn er allemaal gevestigd en hoe worden deze beoordeeld? Telefoonboek.nl onderzocht hoe bedrijven in Den Bosch uit haar database online werden beoordeeld. Hieruit bleek dat veel bedrijven geprezen worden om hun klantvriendelijkheid, maar er nog verbeteringen mogelijk zijn als het aankomt op (telefonische) bereikbaarheid.

Reviews op Telefoonboek.nl

In totaal zijn er 1.946 reviews geregistreerd op Telefoonboek.nl over bedrijven in Den Bosch. Hierbij is er allereerst gekeken naar de aard van de beoordeling en is er een onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve reviews. Vervolgens zijn ook de meest benoemde klachten en de meest voorkomende complimenten geanalyseerd. Hieruit bleek dat er 1.083 positieve reviews waren en 863 negatieve reviews. Dat betekent dat een kleine meerderheid (55,7%) van de reviews over bedrijven positief van aard was. Daarentegen was 44,3% van de geregistreerde reviews negatief. Wanneer er wordt gekeken naar de gemiddelde score, is er te zien dat bedrijven in Den Bosch wel een voldoende scoren. Tezamen scoren de beoordeelde bedrijven dan ook een 6,5.

Klachten over bedrijven

Met 863 reviews is iets minder dan de helft van de geschreven reviews (44,3%) over bedrijven negatief van aard. Dit is een relatief hoog percentage waardoor deze reviews de volste aandacht van bedrijven verdienen. Wanneer bedrijven op de hoogte zijn van negatieve reviews, kunnen zij eventueel contact opnemen met ontevreden klanten om tot een oplossing te komen. Daarnaast krijgen bedrijven op deze manier waardevolle informatie over de klantbeleving en inzicht in mogelijke verbeterpunten.

Vanwege de vele en verschillende onderwerpen van negatieve reviews, is ervoor gekozen om een top drie van meest voorkomende klachten samen te stellen. Daaruit bleek dat consumenten het meest klaagden over de bereikbaarheid (232). Zij gaven daarbij aan dat bedrijven moeilijk waren te bereiken via telefoon en e-mail. Sommige consumenten gaven aan dat zij helemaal geen contact konden krijgen met bedrijven wat leidde tot veel frustratie. Daarnaast werden er veelal algemeen negatieve uitingen (188) geplaatst over bedrijven in Den Bosch. Consumenten benoemden daarbij geen specifiek aspect waarover zij ontevreden waren, maar schreven beoordelingen zoals "Slecht oh nee heel slecht" of "Super Slecht!". Tot slot werd er veelal geklaagd over de betrouwbaarheid van bedrijven (106). Consumenten gaven daarbij voornamelijk aan dat bedrijven te hoge prijzen rekenden en zij niet de producten of dienst ontvingen waarvoor zij hadden betaald. Deze consumenten benoemden dan ook meerdere keren dat zij het gevoel hadden opgelicht te zijn.

Top drie klachten reviews Telefoonboek.nl

  1. Telefonische bereikbaarheid
  2. Algemeen negatief
  3. Betrouwbaarheid

Complimenten over bedrijven

Ondanks het relatief hoge aantal negatieve reviews, werden er ook veel positieve reviews geschreven door tevreden klanten. Zo werden de onderzochte bedrijven maar liefst 702 keer beoordeeld met een 10. Deze positieve beoordelingen bieden bedrijven in Den Bosch inzicht in de sterke punten van hun bedrijf. Ook kunnen zij dit eventueel inzetten ter promotie om nieuwe klanten te werven.

Er werden positieve beoordelingen geschreven over verschillende onderwerpen. Ook hier is gekozen om een top drie samen te stellen van de meest voorkomende complimenten. De benoemde complimenten geven inzicht in de sterke punten van bedrijven en positieve punten die wellicht uniek zijn voor Den Bosch.

De meeste positieve reviews betroffen algemene complimenten over het bedrijf (418). Bij deze reviews was namelijk niet af te leiden over welk aspect van een bedrijf klanten tevreden waren. Zo werden er veel algemeen positieve kreten geplaatst, zoals "Perfect!" "Heel erg tevreden over dit bedrijf!" of "Terugkerende klant". Waarom dit het geval is, is dus niet af te leiden uit de geschreven review. Daarnaast waren veel consumenten te spreken over de klantvriendelijkheid (257) van personeel en eigenaren. Zij gaven dan ook aan dat personeel altijd vriendelijk en welwillend was om klanten te helpen bij vragen over producten of diensten. Ook werden positieve reviews geschreven over de goede prijs/kwaliteitverhouding (190) van bedrijven. Zo waren klanten erg tevreden met producten die zij tegen een goede prijs hadden gekocht.

Top drie complimenten reviews Telefoonboek.nl

  1. Algemeen positief
  2. Klantvriendelijkheid
  3. Prijs/kwaliteit

Reacties



Even geduld alstublieft...