Menu

Bedrijven in Breda scoren gemiddeld een 6,9; klanten erg tevreden over service

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Imago

Bedrijven in Breda scoren gemiddeld een 6,9; klanten erg tevreden over service

Bedrijven in Breda scoren gemiddeld een 6,9; klanten erg tevreden over service

Breda, oftewel de Nassaustad, is een van de bekendste steden van de provincie Noord-Brabant en de voornaamste stad van West-Brabant. Volgens de VVV is Breda een diverse stad die bekend staat als gezellige en bruisende winkelstad en bekend is vanwege historische monumenten en evenementen. Daarmee lijkt Breda een stad waar veel bedrijven zijn gevestigd. Maar hoe worden die bedrijven beoordeeld door klanten? Telefoonboek.nl onderzocht hoe Bredase bedrijven online worden beoordeeld en keek naar de meest voorkomende klachten en complimenten.

Onderzoek onder bedrijven in Breda

In de database van Telefoonboek.nl zijn in totaal 2.355 reviews over bedrijven in Breda geregistreerd. Tijdens het analyseren van deze reviews is er een onderscheid gemaakt op basis van de aard van de reviews. Zo is er gekeken of beoordelingen een positieve of negatieve aard hadden. Ook is er gekeken naar de top drie meest voorkomende klachten en complimenten. Uiteindelijk bleken er 903 negatieve en 1.452 positieve reviews geschreven te zijn. Dat betekent dat 61,7% van de reviews positief van aard was, maar 38,3% negatief was. Deze verdeling is ook enigszins terug te zien in de gemiddelde score van bedrijven uit Breda. Tezamen ontvingen zij een gemiddelde score van 6,9. Daarmee worden Bredase bedrijven beoordeeld met een voldoende, maar is het een mooi streven voor bedrijven om een hogere score te behalen.

Niet nakomen afspraken meest voorkomende klacht

Door reviews te monitoren, zijn bedrijven op de hoogte wanneer er online een negatieve beoordeling wordt geschreven. Door contact op te nemen met de schrijver van een negatieve review, en dus een ontevreden klant, kunnen organisaties proberen om alsnog tot een oplossing te komen. Dit kan ervoor zorgen dat een klant alsnog tevreden is en potentiële klanten niet worden afgeschrikt door de geplaatste review.

Vanwege de verschillende besproken onderwerpen, is er een top drie samengesteld van de meest voorkomende klachten. Daaruit bleek dat klanten voornamelijk ontevreden waren, wanneer bedrijven hun afspraken niet nakomen (246). Dit kon variëren van het niet leveren van een product of dienst tot het versturen van een factuur met een hogere prijs dan afgesproken. Daarnaast gaven klanten relatief vaak aan dat de telefonische bereikbaarheid (192) van bedrijven te wensen liet. Zo stond men lang in de wacht of werd de telefoon helemaal niet opgenomen. Tot slot werden er veel algemeen negatieve uitingen geplaatst, zoals "Zeer slecht!" of "Waardeloos". In deze reviews werd verder niet besproken over welk aspect van een organisatie de klant ontevreden was.

Top drie meest voorkomende klachten volgens Telefoonboek.nl

  1. Niet nakomen afspraken
  2. Telefonische bereikbaarheid
  3. Algemeen negatief

Klanten vooral tevreden over service

Naast het monitoren van negatieve reviews, is ook het in de gaten houden van positieve reviews aan te raden. Hierdoor krijgen bedrijven namelijk inzicht in de sterke en unieke punten van hun organisatie waar klanten erg tevreden over zijn. Dit kan vervolgens als promotie worden ingezet bij het aantrekken van nieuwe klanten.

Ook bij de positieve reviews is ervoor gekozen om een top drie samen te stellen van de meest voorkomende complimenten. Hieruit bleek dat klanten het meest tevreden waren over de service van bedrijven (387). Dit werd ook expliciet vernoemd, zoals "super service" en betrof de gehele ervaring bij een bedrijf. Daarnaast was men erg te spreken over de klantvriendelijkheid van het personeel (359). Daarbij werd aangegeven dat klanten op een vriendelijke wijze werden geholpen en te woord werden gestaan, waardoor men zich prettig voelde. Tot slot waren er relatief veel algemeen positieve uitingen (306), zoals "Super!" en "Top!". In deze reviews gingen klanten niet verder in op de aspecten waar zij tevreden over waren.

Top drie meest voorkomende complimenten volgens Telefoonboek.nl

  1. Service
  2. Klantvriendelijkheid
  3. Algemeen positief

Best en slechtst beoordeelde branches van Breda

Buiten de aard van de reviews, is er ook gekeken naar de branches in Breda die het best en het slechtst werden beoordeeld. Hierbij is er gekeken naar de branches met de meeste negatieve en de meeste positieve beoordelingen op Telefoonboek.nl. Daarbij is het mogelijk dat kleinere branches niet voorkomen in de top drie, aangezien er niet voor elk bedrijf en elke branche evenveel reviews zijn geschreven.

Uit de data blijkt dat belastinginstantie de meeste negatieve beoordelingen ontvingen (48). Hierbij waren alle negatieve reviews gericht aan de Belastingdienst. Daarnaast werden er relatief veel negatieve beoordelingen geschreven over groothandels (45) en telefoonwinkels (37). Daarentegen werden bedrijven met sportartikelen maar liefst 299 keer beoordeeld met een positieve review. Opvallend is dat alle reviews betrekking hebben op de webshop Soccerfanshop.nl. Het is mogelijk dat deze organisatie klanten aanspoort om een positieve review achter te laten. Maar niet alleen bedrijven met sportartikelen, ook verhuis- en autobedrijven ontvingen relatief vaak een positieve review, respectievelijk 60 en 52 keer.

Top drie branches Breda met negatieve beoordelingen

  1. Belastingdienst
  2. Groothandel
  3. Telefoonwinkel

Top drie branches Breda met positieve beoordelingen

  1. Sportartikelen
  2. Verhuisbedrijf
  3. Autobedrijf

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...