Menu

Website statistiek voor dummies: belangrijke informatie voor uw website



Website statistieken

Een website is tegenwoordig bijna een onmisbaar communicatiemiddel. Door een website bent u dag en nacht bereikbaar en kunnen bezoekers op een interactieve manier de informatie zoeken die zij nog hebben. Een groot voordeel van een website is dat de resultaten meetbaar zijn. Zo vertellen website statistieken precies hoeveel bezoekers er zijn geweest, welke pagina's ze hebben bezocht en hoeveel mensen een offerte hebben aangevraagd. In de website statistieken staan wellicht termen waar u niet bekend mee bent. In deze blog duikt Places Nieuws in de wereld van website statistieken. We hebben de belangrijkste termen voor u op een rij gezet.

  • Pageviews en bezoekers

In de statistieken van uw website kunt u zien hoeveel mensen uw website hebben bezocht. Statistieken geven dit als volgt weer: x aantal bezoeken, x aantal unieke bezoekers en x aantal pageviews. Het aantal unieke bezoekers geeft aan hoeveel mensen de webpagina's bezocht hebben. Het aantal pageviews geeft het aantal kliks op de website aan. Een unieke bezoeker kan dus voor meerdere pageviews zorgen terwijl hij of zij rondkijkt.

  • Bounce rate

Een 'bounce rate' is het percentage bezoekers dat direct na het bezoeken van de website weer vertrekt. Wanneer uw bouncepercentage hoog is, betekent dit dat de website niet voldoet aan de verwachtingen van de bezoekers.Voor Google is het bouncepercentage een belangrijke indicatie voor de tevredenheid van de bezoekers.

  • Sessies

Een sessie staat gelijk aan een bezoek van een unieke bezoeker op uw website. Bij sessies kunt u bijvoorbeeld zien hoeveel pagina's iemand tijdens een sessie heeft aangeklikt en welke zoekopdrachten zijn ingevuld.

  • Sessieduur

De sessieduur geeft aan hoe lang bezoekers gemiddeld op de website aanwezig zijn. In deze statistieken zitten ook bouncers verwerkt die slechts één pagina bekeken hebben. Google gaat in Google Analytics uit van een maximale sessieduur van 30 minuten, een bezoeker die de website verlaat en binnen 30 minuten weer terugkomt wordt als hetzelfde bezoek gerekend.

  • Conversies

Conversies zijn de acties die mensen ondernemen op de website. Een mogelijke actie is het invullen van een contactformulier of het downloaden van een bestand.

Rapporten binnen Google Analytics

Nu u bekend bent met de belangrijkste termen kunt u de statistieken van uw website gaan bekijken. Er zijn verschillende tools om de statistieken van uw website in de gaten te houden. Google Analytics is een zeer bekende tool, het is een gratis dienst om statistieken van een website te verzamelen en overzichtelijk weer te geven. Met deze informatie kunt u uw website blijven verbeteren om meer bezoekers te trekken en meer conversies te genereren. Wanneer u inlogt in Google Analytics vindt u vijf verschillende rapporten.

  • Realtime

In dit rapport staat alle actuele data, het laat bijvoorbeeld zien hoeveel actieve gebruikers er op uw website zijn en welke pagina's worden bezocht..

  • Doelgroep

In het rapport over doelgroep kunt u zien uit welke provincie of plaats bezoekers komen, welke apparaten ze gebruiken en hoeveel bezoekers er op de pagina's komen.

  • Acquisitie

In de acquisitie rapporten staat beschreven op welke manieren bezoekers op de website zijn gekomen, hebben ze geklikt op een zoekresultaat in Google, zijn ze via een link op een andere website gekomen en was het een betaald of onbetaald resultaat?

  • Gedrag

Benieuwd naar wat bezoekers op uw website doen? Dat is te vinden in de rapporten onder Gedrag. Hier vindt u welke pagina's bekeken zijn, welke zoektermen er zijn gebruikt in de zoekmachine en hoe ze door de website heen klikken.

  • Conversies

Tot slot kunt u in de conversie rapporten belangrijke informatie vinden over de doelstellingen die zijn gerealiseerd. U kunt bijvoorbeeld bijhouden hoeveel bezoekers het contactformulier hebben ingevuld of een andere actie hebben uitgevoerd.

Waarom zijn website statistieken belangrijk?

Het is verstandig om de statistieken rondom uw website regelmatig in de gaten te houden. Hierdoor kunt u gemakkelijk zien of de gestelde doelen behaald worden. U kunt er ook achter komen welke pagina's wel goed lopen en welke pagina's niet. Deze informatie is heel belangrijk om uw website te kunnen verbeteren en om nieuwe klanten binnen te halen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek