Places logo
Menu

Is uw website gebruiksvriendelijk? Doe de checklist!

Is uw website gebruiksvriendelijk? Doe de checklist!

Gebruiksvriendelijkheid van uw website is belangrijk om ervoor te zorgen dat bezoekers hier langer blijven. Een succesvolle website is daarom gebruiksvriendelijk en plezierig om te gebruiken. Hoe u ervoor zorgt dat uw website gebruiksvriendelijker wordt? Places Nieuws zocht het uit.

Usability en UX design

Usability, in het Nederlands vertaald als gebruiksvriendelijkheid, draait om het gebruiksgemak van de website. Het heeft een directe invloed op het gebruik hiervan, of die van een app, en de ervaring van de bezoeker. Een gebruiksvriendelijke website laat een positieve indruk achter en voorkomt frustratie en negatieve reactie. Een UX designer is iemand die gespecialiseerd is in het ontwerpen van klantervaringen op een website of een app. Dit richt zich vooral op de usability van de gebruiker en de ervaringen die hij of zij hier opdoet. Usability gaat om het geheel: de ervaring van de gebruiker, de lay-out, de navigatie, links, zoekfuncties, errors, formulieren en de content. Ook Places Nieuws ziet het belang van de gebruiksvriendelijkheid en helpt u hier graag mee verder.

"Websites zijn soms onoverzichtelijk en niet aansprekend, dit is zonde want dit is het eerste contact met de klant. Daarom is het belangrijk dat bedrijven letten op website usability," aldus J. Rutten, Manager Places Websites.

Usability checklist

Hoe gebruiksvriendelijk is uw website? Met de volgende checklist kunt u zien of u aan de richtlijnen voldoet voor gebruiksvriendelijkheid.

  1. Uw website ziet er professioneel uit. Het is belangrijk dat uw website er professioneel uitziet en up-to-date is.
  2. Uw website is gepersonaliseerd. Met personalisatie wordt bedoeld dat de website is afgestemd op de bezoeker. Dit kan gaan om valuta, taal, bezorgopties, etc. Dit is gebaseerd op de locatie van de bezoeker.
  3. De eerste indruk van uw website is goed. De eerste indruk maakt u met de homepage. Het is belangrijk dat dit een positieve indruk maakt en conversie oplevert. Een conversiedoel kan bijvoorbeeld zijn dat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief.
  4. Uw contactgegevens zijn makkelijk te vinden. Vanaf de homepage moeten uw contactgegevens makkelijk te vinden zijn. Bent u een lokaal bedrijf? Dan kan het lonen om Google Maps toe te voegen aan uw pagina. Op deze manier kan ook direct de route naar uw bedrijf gevonden worden.
  5. Afbeeldingen en video's op uw website zijn relevant. Er staan afbeeldingen en video's van hoge kwaliteit, die gerelateerd zijn aan uw bedrijf en producten en/of services.
  6. De navigatie van uw website is duidelijk. Navigatie is toegankelijk en duidelijk. Navigatie op de website kan bijvoorbeeld ook gedaan worden zonder dat de gebruiker hier een muis voor nodig heeft.
  7. De navigatie is consistent. Hiermee wordt bedoeld dat de navigatie hetzelfde is op elke pagina en op dezelfde plek te vinden is. Zorg bijvoorbeeld dat uw navigatiemenu altijd te vinden is door links bovenaan op een icoontje te kunnen klikken.
  8. Er is een zoekbalk beschikbaar op elke pagina. Het is belangrijk dat er een zoekbalk is, zeker op een website waar veel informatie wordt gedeeld. Om consistentie te verhogen en de ervaring van de gebruiker te verbeteren, is het belangrijk dat de zoekbalk op elke pagina op dezelfde plek te vinden is.
  9. De content op de website is in duidelijke taal geschreven. Gebruik niet al te moeilijke vaktermen, maar zorg ervoor dat de content voor iedereen te begrijpen is.
  10. Content is relevant en up-to-date. Verouderde informatie laat een negatieve indruk achter. Zorg er dus voor dat de informatie die u plaatst up-to-date is. Zorg daarbij ook voor relevante content die aansluit bij uw bedrijf en datgene waar uw doelgroep naar op zoek is.

Natuurlijk zijn er nog veel meer aspecten waar u rekening mee kunt houden om uw website zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Deze checklist biedt een kleine greep uit de vele mogelijkheden om een start te maken met website usability. Bent u enthousiast geworden om hiermee aan de slag te gaan? Of geïnteresseerd in het maken van uw eigen website? Lees dan ook ons artikel over het maken van een website met WordPress.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!