Menu

Kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven: wat betekent dit voor u?



AI trends

Een meerderheid van alle ceo's in de wereld verwacht dat de internetrevolutie binnenkort overschaduwd wordt door de technologische innovatie van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI). Dit blijkt uit het jaarlijkse PwC-rapport dat onder ceo's wordt gehouden. Hoewel ceo's verwachten dat de kunstmatige intelligentie veel impact zal hebben, heeft 68 procent van de ceo's nog niets gedaan met AI binnen hun bedrijf. In welk opzicht zou AI het bedrijfsleven gaan veranderen? Places Nieuws heeft het uitgezocht.

Wat is kunstmatige intelligentie?

Machines, software en apparaten worden steeds slimmer. Kunstmatige intelligentie, ofwel artificial intelligence (AI) zijn apparaten die reageren op data of impulsen uit de omgeving en op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen. Deze zogenaamde 'slimme apparaten' zijn niet bewust van de beslissingen die ze nemen, ze volgen enkel algoritmes en herkennen bepaalde patronen. Zo ontstaat er een groeiend vermogen waarbij de apparaten lerenderwijs inspelen op veel voorkomende acties. Sommige mensen zijn bang dat deze apparaten een te grote rol krijgen in de maatschappij, anderen zeggen weer dat we deze apparaten moeten omarmen omdat ze veel dingen een stuk makkelijker kunnen maken.

5 AI trends die het bedrijfsleven gaan veranderen

Technologie ontwikkelt snel en ook binnen de kunstmatige intelligentie verandert er veel. De komende jaren zullen de volgende AI trends waarschijnlijk een belangrijke rol gaan spelen binnen het bedrijfsleven.

1. Kwaliteit van gegevens boven kwantiteit

Hoewel bedrijven voorheen zoveel mogelijk gegevens wilden verzamelen, wordt het tegenwoordig steeds belangrijker om de juiste gegevens te verzamelen. Kwaliteit zal in de toekomst de voorkeur krijgen boven kwantiteit. De kwaliteit van gegevens bepaalt namelijk de kwaliteit van het AI-model.

2. Retouren voorspellen

Retourzendingen zijn een hoofdpijndossier voor veel webwinkels. Bij grote webshops wordt gemiddeld 30 tot 40 procent van de producten binnen de categorie kleding teruggestuurd. Hoewel het retourneren voor consumenten vaak gratis is, kost het voor webshops veel geld. Met AI wordt het mogelijk om te voorspellen welke producten het meest retour worden gestuurd. Met deze inzichten kan een bedrijf het aantal retouren terugdringen. Daarnaast kan een bedrijf met data van AI achterhalen wat drivers zijn voor consumenten om iets terug te sturen. Bijvoorbeeld informatievoorziening op de website, het logistieke proces, klantgedrag en productinformatie.

3. Kunstmatige intelligentie in het salesproces

Naar verwachting zal kunstmatige intelligentie steeds vaker gebruikt worden om het salesproces van een bedrijf te optimaliseren. Door AI te combineren met het Customer Relationship Management systeem (CRM) van een bedrijf, kan het systeem vragen van klanten beantwoorden, problemen oplossen en nieuwe kansen voor het sales team identificeren. Een CRM-systeem helpt bij het beheren van klantgegevens.

4. Data anonimisering

De komende jaren zal het anonimiseren van data een belangrijk punt zijn. De EU Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft ervoor gezorgd dat bedrijven streng toezicht moeten houden op de privacy van persoonlijke gegevens. De AVG dwingt ondernemers tot meer actie en maatregelen, zoals het kunnen bewijzen dat persoonsgegevens op een juiste manier zijn verkregen. Als een bedrijf de wet overtreedt kan deze een boete krijgen van maximaal 2% van de wereldwijde inkomsten van het vorige boekjaar. Met kunstmatige intelligentie wordt veel data verzameld, de komende jaren zullen algoritmen en hulpmiddelen worden ingezet om deze gegevens te anonimiseren.

5. Marketing en IT automation

Door middel van marketing automation worden alle activiteiten op het gebied van marketing samengebracht en geïntegreerd. Hieronder valt bijvoorbeeld het tracken van prospects en het analyseren van bestanden. Hierdoor wordt duidelijk welke prospects voor kliks zorgen en welke content tot nieuwe views of acties leiden. Marketingactiviteiten worden al langer geautomatiseerd maar binnenkort zal IT automation ook een grote rol gaan spelen. Bij IT automation worden alle IT-activiteiten van een organisatie samengebracht en geautomatiseerd.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek