Places logo
Menu

Blokker staat ondanks de nieuwe koers nog diep in de rode cijfers

Blokker staat ondanks de nieuwe koers nog diep in de rode cijfers

Vandaag is bekend gemaakt dat Blokker Holding opnieuw diep in de rode cijfers is beland. Uit de cijfers blijkt dat in 2017 het verlies is opgelopen tot bijna 345 miljoen euro. Volgens het winkelconcern is dit verlies te danken aan tegenvallende prestaties van winkelketens, een reorganisatie en herstructureringen binnen het bedrijf.

Turbulent jaar

Volgens financieel topman Jeroen Visser heeft Blokker een turbulent jaar achter de rug. Vorig jaar zette het bedrijf een grondige koerswijziging in, daarbij werden winkelketens Xenos, Leen Bakker en Intertoys verkocht. Bovendien werden honderden winkels van Blokker en het distributiecentrum in Mijdrecht gesloten en werden bijna 2.000 banen geschrapt. Deze veranderingen hebben geleid tot een daling in de opbrengsten van bijna 2 miljard euro naar circa 1,6 miljard euro.

Koerswijziging

Blokker Holding zette de koerswijziging in om zich volledig te kunnen richten op slechts één winkelformule: Blokker. Hierdoor hoopt het bedrijf beter en sneller te kunnen inspelen op de veranderende wensen van consumenten. Desondanks laat het bedrijf weten dat de commerciële resultaten vorig jaar tegenvielen.

Nieuwe strategie

Ondanks alle negativiteit liet Blokker weten dat de uitvoering van de nieuwe strategie op schema ligt. Zo zijn in het laatste kwartaal van 2017 de eerste positieve gevolgen van de nieuwe strategie zichtbaar geworden. Dit komt onder anderen doordat het bezoek aan de winkel toeneemt. Daarnaast heeft de onderneming een sterke financiële basis, die bestaat uit een kredietlijn van bijna een half miljard euro. Volgens het concern bevestigingen aandeelhouders en de raad van commissarissen het vertrouwen in Blokker Nederland.

Middensegment

Het is voor veel grote concerns die zich op het middensegment richten, zoals Blokker, lastig om zich staande te houden. Hoewel er 30 jaar geleden nog een grote groep consumenten in het middensegment zat, lijkt het er nu op dat deze groep verdwijnt. Dit komt onder anderen doordat de rijken rijker worden en de armen armer. Volgens deskundigen van MT.nl (zakelijk nieuws) zou een bedrijf zich niet meer zomaar op de gemiddelde consument moeten richten. Doet een bedrijf dit wel dan moet de winkel continu blijven ontwikkelen. Ondanks de slechte cijfers is er nog hoop voor Blokker, de combinatie van fysieke- en onlinewinkels blijkt namelijk erg goed te werken en de nieuwe strategie kan in de toekomst ook nog veel opleveren.

Foto: Flickr

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!