Menu

Wat kunt u leren van festival websites als ondernemer tijdens het bouwen van een website?



Wat kunt u als ondernemer leren van festivalwebsites?

Places Nieuws heeft een aantal websites van festivals onder de loep genomen, gekeken welke uitblinken en wat hier de oorzaak van is. Festivals uit alle soorten muziekgenres zijn bekeken en beoordeeld, zoals Down the Rabbit Hole, Tomorrowland, Zwarte Cross en Extrema Outdoor.

Visueel aantrekkelijk

De meerderheid van de websites scoren hoog wat betreft visuele aantrekkelijkheid. Op de homepage is vaak een aftermovie van een vorige editie of een ander soort bewegend beeldmateriaal te zien. Het zien van deze beelden roept gevoelens op van blijheid en enthousiasme, waardoor het aantrekkelijker wordt om gelijk kaarten te bestellen. De website van het festival Emporium, dat jaarlijks in Wijchen gehouden wordt, is helemaal in stijl van het Hollywood thema dat deze editie gekregen heeft. Het ontwerp ziet er strak uit, de verschillende onderdelen zijn consistent en het oogt professioneel. Het design van websites van festivals komt vaak overeen met het muziekgenre, wat de site passend maakt. Over het algemeen wordt er veelvuldig gebruik gemaakt van bewegend beeld, felle kleuren en foto"s van vorige edities.

Veel informatie op de eerste pagina's

Bijna alle bekeken websites delen veel informatie op de homepage, waardoor het zeer lang duurt om tot het einde van de pagina te komen. Alle informatie onderverdelen in aparte kopjes maakt een website overzichtelijker, waardoor het navigeren door een website eenvoudiger wordt. Daarnaast staat er vaak (te) veel tekst op de homepage vermeldt, terwijl het voornaamste doel van een homepage aandacht trekken is, zodat bezoekers op een website blijven.

Aantrekkelijke festival websites

  • Emporium www.emporium.nl
  • Defqon https://defqon1.nl/nl#sunday-funday
    De homepage bevat grote, kleurrijke foto´s en weinig tekst. Het ziet er professioneel uit.
  • Down The Rabbit Hole www.downtherabbithole.nl
    Geen aftermovie op de homepage maar wel bewegend beeld. De site oogt rustig, de visuals op de homepage passen goed bij het festival en het creëert hierdoor een bepaalde sfeer.
  • Extrema Outdoor www.xofestival.nl
    Op de homepage worden onder andere filmpjes van het festival getoond. Verder is de website simpel gehouden. Hierdoor wordt een bepaalde mysterieuze sfeer gecreëerd.
  • Zwarte Cross www.zwartecross.nl/home
    Velen zullen deze website niet aantrekkelijk vinden, maar toch past het goed bij de Zwarte Cross en de doelgroep. Op de homepage staan een aantal zinnen in het Achterhoeks, omdat het festival in de Achterhoek plaatsvindt. De man met motorhelm (als verwijzing naar het motorcross festival) maakt het helemaal af.

Wat kunt u met deze informatie?

De belangrijkste lessen voor ondernemers, om ook toe te passen op uw eigen website:

  • Gebruik een menu met tussenkopjes, zodat bezoekers van websites gemakkelijk door uw website kunnen navigeren.
  • Probeer de hoeveelheid informatie op de homepage te beperken omdat de website al snel te druk oogt. Vermijd dit door middel van "lees meer.." knoppen te plaatsen onder grote hoeveelheden content, waardoor bezoekers door kunnen klikken.
  • Visuele aantrekkelijkheid. De eerste indruk van een website is belangrijk om bezoekers op uw pagina te houden. Zorg ervoor dat een website niet te druk is, maar dat u wel gebruik maakt van foto"s, video"s, kleuren en verschillende lettergroottes. Balance is key bij het maken van een website, dus zorg dat u er niet in doorslaat.
  • Zorg dat bezoekers van uw website niet eindeloos moeten scrollen op een pagina. Het is aan te raden om meerdere pagina"s te maken in plaats van één lange. Zo kan de aandacht van bezoekers beter worden vastgehouden en efficiënt, naar de juiste informatie worden gezocht.

Als u een ondernemer bent in een minder visueel gefocust bedrijf, denk hierbij aan fysiotherapeut of accountant, dan kunt u mogelijk niet alle bovenstaande tips op uw eigen website toepassen. Hou ook de doelgroep van uw bedrijf in overweging bij het maken van een website en wat voor hen visueel aantrekkelijk is. Dirk Lentjes, manager van Places Websites, zegt hier het volgende over: "De marketeers en bouwers van de websites gaan tot het uiterste om de perfecte aansluiting te vinden met hun doelgroep. De website is voor veel van deze bedrijven de manier om met de doelgroep in contact te komen en om de festivalkaarten te verkopen. De website zal er daarom gelikt en relevant uit moeten zien. het is alvast een voorproefje."

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties