Menu

Zo werkt het niet: ondernemers voeren actie tegen het duurder maken van tijdelijk werk



Manifest

Onder het motto 'Zo werkt het niet!' gaan ondernemers uit verschillende branches actie voeren. De ondernemers zijn het niet eens met het duurder maken van tijdelijk werk. Dit heeft te maken met de nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB). De WAB wordt momenteel in de Tweede Kamer behandeld. Hoewel de Wet de arbeidsmarkt op een aantal punten verbeterd zijn lang niet alle ondernemers tevreden.

Arbeidsmarkt (niet) in balans

Het kabinet wil met het invoeren van de Wet arbeidsmarkt in balans het voor werkgevers aantrekkelijker maken om mensen in vaste dienst te nemen. De wet bevat onder andere de volgende maatregelen:

  • Ontslag mogelijk op basis van een optelsom van omstandigheden;
  • Werknemers krijgen vanaf de eerste dag recht op transitievergoeding;
  • Verlenging proeftijd voor vaste contracten;
  • Opeenvolging van tijdelijke contracten wordt verruimd;
  • WW-premie wordt voordeliger voor werkgevers die iemand een vast contract aanbieden in plaats van een tijdelijk contract.

Manifest

De beschreven maatregelen moeten ervoor zorgen dat de arbeidsmarkt verbeterd wordt. Actievoerders vinden dat de arbeidsmarkt op een aantal punten wordt verbeterd. Maar de wet houdt volgens hun geen rekening met tijdelijke werkzaamheden. Zo wordt het opvangen van seizoenswerk door deze wet onnodig duur en lastig te plannen. Tijdelijk werk is er in allerlei branches zoals bij: horeca piekmomenten, tijdens feestdagen, campings waarbij in de zomer extra personeel nodig is, evenementenbeveiligers tijdens het festivalseizoen en extra medewerkers in de retail tijdens de feestdagen. Tijdelijk werk is volgens de actievoerders niet vast te leggen in een vast dienstverband. De actievoerders willen daarom dat de WAB wordt aangepast op de volgende punten:

  • Geen WW-boete voor werkgevers die werknemers een tijdelijk contract aanbieden;
  • Geen transitievergoeding vanaf dag 1;
  • Behoud van flexibiliteit rond oproepovereenkomsten.

De campagne 'Zo werkt het niet!' is een initiatief van CUMELA Nederland, Detailhandel Nederland, Koninklijke INretail, Koninklijk Horeca Nederland, LTO Nederland, De Nederlandse Veiligheidsbranche, MKB-Nederland, RECRON en VNO-NCW.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek