Top 5 trends in de retailbranche in 2020



Top 5 trends in de retailbranche in 2020

We zijn continu aan het innoveren, in elke branche. Elk jaar staan we aan de voet van een enorme berg nieuwe trends. Consumenten worden almaar kritischer, concurrentie blijft maar groeien en internationale bedrijven proberen roet in uw eten te gooien door ook uw markt binnen te dringen. Waar moet u rekening mee houden dit jaar? In dit artikel leest u alles over de trends en ontwikkelingen in de retailbranche.

Online Nederland zorgt voor een groot bereik

Nederland is online en staat altijd aan. In twintig jaar tijd is het internetgebruik gestegen van 0,3% tot de 90% die we nu hebben. Iedereen heeft een telefoon met continu toegang tot het internet. De enorme hoeveelheid aan prikkels die consumenten krijgen is ongeëvenaard. Zij bepalen daarom zelf welke informatie zij in zich opnemen en wat zij ermee gaan doen. De periode waarin retailers nog om het internet heen konden, is nu toch echt voorbij. Om de consument te overtuigen dat uw product of service de moeite waard is om op zijn minst te bekijken, begint nu bij de omgeving van de klant. Bij reviewmarketing, om precies te zijn. Goede mond-tot-mond reclame en reviews zorgen voor een betere naamsbekendheid en online vindbaarheid en zijn tegenwoordig geloofwaardiger dan reclames.

Doordat consumenten van tevoren online in uw assortiment kunnen kijken, kan het zijn dat er minder mensen in uw fysieke winkel komen. Dit is niet erg. Nu komen enkel de consumenten die met voorbedachte rade op uw winkel afstappen. Hierdoor heeft u meer klanten, ondanks dat u minder bezoekers trekt.

Duurzaam en transparant

Milieubewust, groen en duurzaam. Dit zijn kernwoorden die de tijd van nu enorm typeren. Maatschappelijk verantwoord handelen is nu zo belangrijk dat bedrijven daar niet meer op achter mogen lopen. Er wordt van bedrijven verwacht dat ze een verantwoorde logistieke keten hebben en een duurzame productie. Klanten willen dat bedrijven open en transparant zijn over de manier waarop gehandeld wordt. 48% van deze klanten zegt namelijk dat het voor hen van belang is of een bedrijf duurzaam opereert bij het kiezen van een product. Niet alleen de productie en producten zouden groen moeten zijn, maar ook de organisatie zelf. Vooral de jongere generaties lijken duurzaamheid steeds belangrijker te gaan vinden en aangezien zij in 2030 de belangrijkste consumentengroep zullen zijn, is het van belang om in te spelen op wat zij graag zien.

Personeelsschaarste binnen de retail

Er is steeds minder winkelpersoneel beschikbaar in Nederland. Bedrijven kunnen hierop inspelen door de arbeidsproductiviteit te laten stijgen, hoger geschoolden aannemen om hun analytische denkvermogen en met de concurrentie strijden om het beste personeel. Of je als bedrijf dat personeel ook daadwerkelijk binnen krijgt, ligt aan uw aantrekkelijkheid als werkgever. Met doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf, zou een retailer zich aantrekkelijker kunnen opstellen dan de concurrentie.

Om de hoger opgeleide mensen binnen te hengelen, kunnen retailers zich gaan laten zien op hogescholen en universiteiten. Door al in het hoofd van de studenten te komen, zouden zij na hun studie wellicht het bedrijf als werkgever kunnen overwegen, of zelfs al als stagebedrijf kiezen.

Kampt u op dit moment al met een tekort aan gemotiveerd personeel? Dan zijn hier vier tips om dat tekort aan winkelpersoneel tegen te gaan:

  • Loonsverhoging voor parttimers kan ervoor zorgen dat zij vaker willen werken
  • Probeer oud-werknemers terug te halen. Veel oud-werknemers zijn vaak bereid om voor hun oude baan even bij te springen. Dit fenomeen heet Boomerang recruitment.
  • Mensen met een beperking kunnen een enorme aanwinst zijn voor het bedrijf. Zij hebben vaak specifieke talenten die andere mensen niet hebben.
  • Door scholing en doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf beschikbaar te stellen, blijven jongeren langer bij hun huidige werkgever werken.

Consumenten zijn extra prijsbewust

Consumenten winkelen bewuster dan ooit tevoren. Niet alleen op duurzaam gebied, maar ook op economisch vlak. Mensen kijken bewuster naar de prijs/waarde verhouding van een product. Lage prijzen worden steeds meer gewaardeerd, net als goede service en een aangename winkel. Door de extra prijsgevoeligheid van klanten, is de prijs dus terug in de marketingmix. In de communicatie naar consumenten is het van belang om de prijs te benoemen, dit is een populaire manier van prijscommunicatie om klanten aan uw product te binden. Consumenten kunnen online namelijk makkelijk naar producten met de beste prijzen zoeken.

Lege winkelstraten

Dat er winkels uit de winkelstraten verdwijnen is niks nieuws, maar het is wel een trend die blijft stijgen met de tijd. Naar schatting verdwijnt nog 20% tot 35% van de winkels uit ons straatbeeld de komende tien jaar. Winkelcentra zullen daarom afgestemd worden op wat de consumenten graag willen. "Overbodige" winkels zullen verdwijnen en de winkelcentra worden daarmee vraaggestuurd.

Om klanten naar uw winkel te trekken is het belangrijk om ze online al warm te maken voor uw zaak. Door crossmediale inzet kunt u klanten bereiken op verschillende platformen, zowel on- als offline. Waar er eerst gedacht werd dat crossmediale inzet tegenstrijdig zou werken, is nu ontdekt dat het elkaar juist versterkt.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek