Ondernemers: dit zijn 5 verdienmodellen van de toekomst!



Vijf verdienmodellen die de laatste jaren snel terrein winnen

Bij uitstek de belangrijke vraag in een businessplan; hoe verdien ik geld? Het antwoord op deze vraag is uw verdienmodel. Veel klassieke verdienmodellen worden nog steeds succesvol benut. De nieuwe technieken van vandaag en morgen nemen echter nieuwe mogelijkheden met zich mee. Wat betekent dit voor u en uw huidige verdienmodel? Places zet de belangrijkste nieuwe verdienmodellen op een rij.

Technologie verandert alles, zo ook vrij basale dingen als een verdienmodel. Waar u tien jaar geleden nog geld mee kon verdienen, kan vandaag de dag al weer achterhaald zijn. Niet alleen omdat klassieke processen verdwijnen, maar ook omdat uw concurrenten zullen proberen om mee te gaan met de nieuwste ontwikkelingen. Wees daarom kritisch op uw verdienmodel; is deze klaar voor de toekomst?


De essentie van een verdienmodel

In uw verdienmodel geeft u aan hoe u geld wilt gaan verdienen. Hoe zien uw producten en diensten eruit en op basis waarvan vraagt u een prijs of tarief en waarom? En hoe wegen uw opbrengsten op tegen uw kosten? Kortom, het is de strategie die u kiest om winst te maken. Een bekend en eenvoudig model is het verkopen van goederen waarbij de klant betaalt per product. Andere voorbeelden van klassieke verdienmodellen zijn:

  • Uurtje, factuurtje model: In dit model berekent u uw gewerkte uren door aan uw klant. Dit is veruit het meest gebruikte model in de dienstensector.
  • Servicemodel: Hierbij verdient u in principe aan uw service. U houdt de verkoopprijs van uw goederen en diensten laag en verdient aan service en onderhoud, bijvoorbeeld via servicecontracten.
  • Freemium-model: Uw klanten komen bij u binnen via gratis informatie of een gratis product, waarna geld wordt verdiend met aanvullende producten of diensten.

Toekomstige verdienmodellen

Hoewel bovenstaande verdienmodellen waarschijnlijk nog wel even rendabel blijven, is het de vraag of en vooral wanneer ze worden ingehaald door nieuwe modellen. Hieronder staan vijf verdienmodellen die de laatste jaren snel terrein winnen. Hoe zien deze modellen eruit? En wat kunt u ermee?

1. Product As Service

Duurzaamheid en circulaire economie zijn belangrijke thema's van nu en de toekomst. In een circulaire economie worden goederen na gebruik volledig gerecycled of hergebruikt. In dit kader bieden steeds meer bedrijven hun producten niet meer alleen aan voor verkoop, maar voor gebruik. U verkoopt dan niet langer het product, maar de diensten voor het gebruiken van het product.

Circulaire economie vraagt om een radicale verandering van mindset. Traditionele processen vragen om een andere organisatie om goederen aan het einde van hun levensduur volledig te kunnen recyclen of te hergebruiken. Dat de circulaire economie de toekomst heeft, daar zal niemand meer over twijfelen. Wilt u weten hoe u duurzamer kunt ondernemen en na kunt denken over een circulaire bedrijfsvoering? Bekijk hier een aantal voorbeelden.

2. Delen, verhuren of ruilen
Deze termen klinken misschien niet nieuw, maar ze zijn de essentie van een aantal van de snelst groeiende bedrijven van nu. Bedrijven als Whatsapp, Airbnb en Netflix worden zogenaamde exponentiële organisaties genoemd. Ze maken gebruik van de nieuwe algoritmen, netwerken en andermans bezittingen waardoor ze met relatief lage kosten en risico's toch aantrekkelijke marges kunnen hanteren en in korte tijd razendsnel kunnen groeien.

3. Personalisatie
De hoge concurrentie in de meeste sectoren van de laatste decennia heeft een belangrijke economische verschuiving veroorzaakt met betrekking tot vraag en aanbod. Techniek heeft ervoor gezorgd dat bedrijven steeds goedkoper gepersonaliseerde producten kunnen aanbieden. Denk hierbij aan digitale ontwerp-platforms en 3D-printen. De marge zit hem hierbij in de extra waarde die wordt gecreëerd door het op maat maken van producten. Dus denkt u te weten wat uw doelgroep graag wilt? Speel daar dan op in!

4. Sociaal ondernemen
Steeds meer ondernemingen richten zich op sociale of maatschappelijke behoeftes. De onderneming zet zich hierbij actief in voor maatschappelijke en sociale uitdagingen als ongelijkheid, eerlijke handel en een beter milieu.

Deze sociale ondernemers profiteren van de groeiende verantwoordelijkheid die grote corporates en overheidsinstellingen hebben om zich actief in te zetten voor maatschappelijke kwesties. Bij hen groeit de vraag naar producten of diensten waarmee zij snel en eenvoudig kunnen voldoen aan de roep om maatschappelijke verantwoordelijkheid. Social Enterprise en Buy Social zijn voorbeelden van platformen die sociaal ondernemen proberen te stimuleren

5. Servitization
Deze laatste populaire vorm van verdienen gaat verder op het klassieke servicemodel. Waar service de laatste jaren vooral een kostenpost was, zien bedrijven dat het steeds meer waarde kan hebben om goede service te verlenen. Vooral in de industrie neemt de rol van servitization in verdienmodellen flink toe. Een belangrijke oorzaak hiervan is dat de toegevoegde waarde van productieactiviteiten afneemt. Productontwikkeling, branding, onderhoud en after sales hebben daarentegen een steeds hogere toegevoegde waarde.

Ondanks dat servitization tot nu toe aantrekkelijk blijkt voor grote maakbedrijven, wordt het ook voor kleinere producenten steeds toegankelijker. Dankzij digitalisering en de ontwikkeling van software kunnen mkb-bedrijven en ondernemers steeds betere diensten-propositie ontwikkelen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek