Menu

Koffiedeal tussen Nestlé en Starbucks van 6 miljard euro

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Economie

Koffiedeal tussen Nestlé en Starbucks van 6 miljard euro

Koffiedeal tussen Nestlé en Starbucks van 6 miljard euro

Nestlé en Starbucks hebben samen een deal gesloten over de verkoop van Starbucks producten buiten de filialen. Het Zwitserse levensmiddelenconcern gaat producten van de Amerikaanse koffieketen distribueren, vermarkten en verkopen. Hiervoor betaalt Nestlé een eenmalig bedrag van 7,2 miljard dollar, omgerekend 6 miljard euro, aan Starbucks.

Goedkeuring

De miljardendeal tussen de twee bedrijven wacht nog op goedkeuring van financiële autoriteiten. De verwachting is echter dat de deal nog dit jaar rond komt, waarschijnlijk rond het einde van de zomer of het begin van de herfst. Nestlé neemt aan dat de Starbucks producten in 2019 positief zullen bijdragen aan de winst van het concern.

Deal tussen twee marktleiders

Starbucks is marktleider op de Amerikaanse koffiemarkt en is goed voor bijna 14 miljard dollar omzet jaarlijks. Nestlé is tevens al erg actief op de koffiemerk. De Nestlé merken Nespresso en Nescafé zijn namelijk wereldwijd de grootste spelers. Toch merkte Nestlé de afgelopen jaren dat het marktaandeel van deze twee merken in de VS onder druk stond. Nestlé-CEO Mark Schneider zegt dan ook: "met Starbucks, Nescafé en Nespresso brengen wij drie iconische merken bij elkaar." Daarnaast bouwt Nestlé zijn aanwezigheid op de Amerikaanse markt uit met verschillende nichemerken, zoals Blue Bottle Coffee en Chameleon Cold-Brew.

Ready-to-drink koffie geen deel van de deal

Nestlé gaat nu verpakte Starbucks producten buiten de Starbucks vestigingen verkopen. De ready-to-drink koffie, thee en sappen van Starbucks zijn uitgesloten van de deal. Het gaat dus met name om de verkoop van Starbucks koffie (bonen of filterkoffie) buiten de vestigingen. Nestlé zou nu bijvoorbeeld cups met Starbucks koffie kunnen verkopen voor de Nespresso en Nescafé koffiemachines. Onder de deal vallen de merken Starbucks, Seattle's Best Coffee, Starbucks Reserve, Teavana, Starbucks VIA en Torrefazione Italia. De merken vertegenwoordigen samen zo'n 2 miljard dollar.

Medewerkers en aandeelhouders

Maar liefst 500 medewerkers gaan over van Starbucks naar Nestlé om zich hier bezig te houden met de wereldwijde uitbreiding. Starbucks heeft gemeld samen met Nestlé te willen werken aan nieuwe concepten en innovatie. Daarnaast deelde het Amerikaanse bedrijf ook mee dat de aandeelhouders van het bedrijf de deal terug zullen zien in de dividenden en het versnellen van het aandeleninkoopprogramma. Hiervoor reserveert Starbucks 20 miljard dollar, waarvan een behoorlijk deel afkomstig is uit de opbrengsten van de Nestlé deal.

Foto: Wikimedia Commons

Reacties



Even geduld alstublieft...