Places logo
Menu

Carnaval blijkt een grote kans voor horeca en feestwinkels

Carnaval blijkt een grote kans voor horeca en feestwinkels

Carnaval is alweer volop begonnen in het zuiden van het land. Uit onderzoek blijkt dat een derde van de carnavalsvierders vrije dagen opneemt voor het feest. Een grote doelgroep voor ondernemers door het hele land. Horeca en feestwinkels plukken de vruchten van het feest. Alle kroegen in de carnavalssteden zitten dagenlang vol met feestvierders die meer geld uitgeven dan anders en allemaal een feestkostuum nodig hebben. Wat ondernemers normaal in twee maanden verdienen, verdienen ze nu in vijf dagen.

Carnavalswinkels

In de aanloop naar carnaval ervaren ook feestwinkels topdrukte. De tijden zijn wel veranderd ten opzichte van vroeger. Online winkels zoals AliExpress of prijsvechters zoals Action gooien roet in het eten. Feestwinkels zijn, net als veel andere offline winkels tegenwoordig, gespecialiseerd in kwalitatief goede kleding. Veel feestwinkels hebben ook een eigen webshops, maar deze blijkt niet altijd bestand tegen de grote drukte. Hier ligt als ondernemer de kans om te groeien.

Andere ondernemers

Niet alleen horeca en feestwinkels profiteren van deze tijd. Carnaval is een goed moment om bijvoorbeeld een pop-up te beginnen of om op in te haken met een kleine onderneming. Merchandise zoals vlaggen, sjaals of andere accessoires met carnavals-ontwerpen doen het rond deze tijd erg goed. Verder wordt er natuurlijk veel versierd in kroegen en in het gehele centrum van de carnavalssteden. Cafés bouwen bijvoorbeeld hun café uit zodat er nog meer bezoekers gebruik kunnen maken van hun diensten. De ondernemers die hierbij betrokken zijn zetten hierdoor ook meer om dan in andere tijden van het jaar. Wat nog mist is een grote actie die inhaakt op Valentijn. Tijdens het WK of Koningsdag wordt dit wel al vaak gedaan, maar voor carnaval zijn nog geen grote ludieke acties. Als ondernemer kun je hier gebruik van maken en origineel inhaken op deze feesttijd.

Niet alleen inkomsten

Door carnaval liggen grote delen van het zuiden stil, wat betekent dat het ook geld kóst. Onderzoeksbureau SEO Economisch Onderzoek ontdekte na berekening dat er op de maandag en dinsdag 15% minder productie in Noord-Brabant en Limburg is. Dit betekent dat er ongeveer 1 miljard aan omzet verloren gaat per dag dat er carnaval gevierd wordt. De mensen die zelf carnaval vieren werpen tegen dat zij de vakantiedagen die zij nu opnemen anders toch in de zomer hadden opgenomen. Eigenlijk gaat er dan niks verloren. De meningen zijn hier nog over verdeeld.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!