Menu

De scheepvaart is een van de grootste vervuilers van het water



De scheepvaart is een van de grootste vervuilers van het water

Heel de wereld maakt zich druk over de plastic soup, en terecht, maar weinigen realiseren zich niet dat zo'n 20 procent van de plastic soup afkomstig is van verf dat in het water wordt geloosd. Dan moet u niet denken aan blikken verf die lukraak worden gedumpt, maar aan verf afkomstig van de scheepvaart.

Iedere boot is een gifschip

De rompen van schepen slijten en worden daarom jaarlijks voorzien van een speciale anti-fouling verf. Deze speciale verf voorkomt dat algen, slakken en mosselen vast klonteren aan het schip. Schippers willen dat de romp van hun schip schoon blijft, aangezien het schip door extra ballast meer brandstof verbruikt. Wanneer de romp schoon blijft, besparen grote schepen tot wel zo'n 1.000 liter brandstof per week. De verf die loslaat belandt in de zee en is daardoor zeer vervuilend.

Nederlands duurzaam alternatief

Onlangs heeft een Nederlandse uitvinder materiaal uitgevonden zodat schippers met hun verf het water minder vervuilen. Dit product is een soort zwart gekleurde zelfklevende folie met vezels. Op de top van de vezels is de hechting slecht, waardoor klontering van zee- en schelpdieren wordt voorkomen. Deze folie blijft maar liefst vijf tot tien jaar op het schip zitten en is bovendien niet giftig. Een duurzamer alternatief!

Precies en tijdsintensieve klus

Aanvankelijk maakte de Nederlandse uitvinder het product voor de beroepsvaart, maar besloot het later ook voor de pleziervaart aan te bieden. Vrachtschepen worden altijd maar voor een heel korte tijd uit het water gehaald, waardoor er geen tijd was om de folie goed op te plakken. Het folie moet strak en precies worden aangebracht en is daarom wel tijdsintensief.

Pleziervaart wil milieuvriendelijker

Consumenten die recreatief varen zijn veel meer genegen om een duurzaam product aan te schaffen en hiermee hun hobby milieuvriendelijker te maken. Consumenten voelen zich eerder verplicht om wat goeds te doen voor de natuur. In tegenstelling tot de beroepsvaart, die over het algemeen de afname van brandstofgebruik voorop stellen, maar weinig plichtsgevoel hebben in de milieuvriendelijkheid van materialen. 'Zolang het maar werkt en op langere termijn kosten bespaart. Of het giftig is of niet interesseert de scheepvaartindustrie weinig', aldus RTL Z.

Toekomst: scheepsschaamte

Een klant die onlangs de folie met vezels op haar boot heeft laten plakken benoemt dat men momenteel spreekt over het begrip 'vliegschaamte', door de hoeveelheid CO2 uitstoot van de luchtvaartindustrie. De klant voorziet in de toekomst ook de term 'scheepsschaamte', doordat men bewuster wordt over de gevolgen van de plastic soup dat de scheepvaartindustrie met zich meebrengt. Lees in dit artikel wat u kunt doen om de plastic soup tegen te gaan!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek