Menu

Hoe kan ik als ondernemer bijdragen aan de Global goals?



Hoe kan ik als ondernemer bijdragen aan de Global goals?

Eind 2015 lanceerde de Verenigde Naties een nieuwe mondiale agenda met 17 Global Goals. Deze agenda bestaat uit mondiale doelen die een eind moeten maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Ze moeten gaan zorgen voor een betere wereld in het jaar 2030.

Wellicht kent u de Global Goals als Sustainable Development Goals (SDG's). De doelen zijn de opvolger van de Millenium Goals uit 1999. Destijds gaven deze doelen te weinig handen en voeten aan het bedrijfsleven, dat best aan de slag wilde met de doelen, maar simpelweg niet goed wist hoe. Dat is nu wel anders. Zo was Paul Polman, destijds topman van Unilever, nauw betrokken bij het opstellen van de duurzaamheidsdoelen. Daarnaast stemden een uniek aantal van 193 landen in met de implementatie van de Global Goals.

De 17 Sustainable Development Goals

Voorkeur voor actieve partner

Inmiddels zien met name grote bedrijven dat zij afgerekend worden op de mate waarin zij bijdragen aan de zeventien doelen. Niet alleen overheidsinstanties en multinationals, ook aandeelhouders kiezen er steeds vaker voor om de voorkeur te geven aan partners die actief bezig zijn met de doelen. Maar ook het MKB en ondernemers worden er al regelmatig op afgerekend. Na drie jaar van verkenning en met 2020 in zicht, ontkomen bedrijven er niet meer aan om zich in te zetten voor het realiseren voor deze wereldwijze duurzaamheidsdoelen.

Amper geïntegreerd in september 2018

Inmiddels is zo'n 93% van alle bedrijven vertrouwd met de SDG's, dat blijkt uit onderzoek van Sustainalize, dat zich sinds 2010 actief inzet om organisaties te helpen met uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. 59% van de Nederlandse bedrijven geeft aan de SDG's inmiddels te hebben betrokken bij de strategieontwikkeling.

Echter blijkt uit diepte-interviews met bedrijven als Unilever, Heineken, FrieslandCampina en AkzoNobel dat hiermee vooral wordt bedoeld dat bedrijven rapporteren hoe ze bijdragen aan de doelen en het dan ook graag gebruiken in hun communicatiestrategie. 'Na drie jaar van verkennen is het tijd om de SDG's actief in de bedrijfsstrategie te betrekken en met strategische keuzes en innovaties bij te dragen aan het realiseren daarvan', zo stelt Rob van Tilburg, onderzoeker bij Sustainalize.

Wat kunt u als ondernemer doen?

Zoals aangegeven houden de SDG's dit keer veel meer rekening met de rol die ondernemers kunnen spelen bij het realiseren van de doelen. Uit onderzoek van PWC, één van de wereldwijde initiatiefnemers van de SDG's, blijkt dat in 2015 slechts 13% van de bedrijven aangaf te beschikken over de juiste tools om aan de slag te gaan met de doelen.

Directe redenen om mee te doen

Voor ondernemers die niet direct het nut zien van de duurzaamheidsdoelen, staan hieronder een aantal redenen waarom het ook voor u aantrekkelijk is om uw bedrijfsstrategie te verduurzamen:

Duurzame onderneming verbetert uw prestaties - onderzoek toont aan dat wordt verwacht dat bedrijven met een duurzame bedrijfsvoering op middellange (3 jaar) en lange (5 jaar) termijn de markt zullen verslaan.

Duurzame onderneming verminderd kosten - ook toont onderzoek aan dat een maatschappelijk verantwoord businessmodel leidt tot een vermindering van bedrijfskosten

Consumentengedrag verandert - onderzoek van PricewaterhouseCooper toont aan dat 90% van de ondervraagde burgers van bedrijven verwacht dat ze bijdragen aan het behalen van de Global Goals.

Wetgeving verandert - de overheid spreekt uit bedrijven te willen aanmoedigen om aan de slag te gaan met de SDG's.

Implementeren in uw visie

Tijd om in uw bedrijfsstrategie plaats te maken voor de Global Goals. Hoe kunt u nou bijdragen aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering?

Armoede - dit lijkt wellicht niet zo van toepassing in Nederland, maar wellicht bevindt uw leverancier zich in een derdewereldland of in een land waar werknemers zwaar worden onderbetaald. Of wellicht zijn er andere partijen in uw distributieketen die invloed hebben op armoede. Is dit het geval, dan draagt u hier indirect ook aan bij. Door hierin zelf initiatief te nemen en bijvoorbeeld voorwaarden te bespreken of afspraken te maken met uw partners, kunt u zich inzetten om dit in uw keten zo veel mogelijk te beperken.

Ongelijkheid - dit thema is in Nederland helaas nog erg relevant. Nog altijd werken grote groepen werknemers onder gebrekkige arbeidsvoorwaarden en wordt de kloof tussen arm en rijk steeds groter. U als ondernemer heeft een sleutelrol binnen dit thema. Hoe zijn uw arbeidsvoorwaarden? Krijgen uw werknemers gelijke kansen en worden ze gelijk behandeld? En hoe zit dit met mannen en vrouwen? Door met dit soort vragen aan de slag te gaan, kunt u de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers verbeteren.

Klimaatverandering - is voor Nederlandse ondernemers de meest tastbare van de drie. Als ondernemer direct bijdragen aan klimaatverandering is lastig. Onderliggende thema's als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en duurzaamheid zijn voor bedrijven een stuk tastbaarder. Bedenk bij het creëren of herzien van uw bedrijfsstrategie waar in het bedrijfsproces u rekening kunt houden met het milieu en de maatschappij. Kijk bijvoorbeeld naar de logistiek van en naar uw onderneming en naar het reduceren van de CO2-uitstoot. Of stap over op hernieuwbare energie. Produceert u goederen? Kijk dan naar eventuele uitstoot van belastende stoffen of gebruik duurzame materialen. Een voorbeeld van het verduurzamen van het productieproces is familiebedrijf Geelen Counterflow uit Haelen.

Met het inzichtelijk maken van uw ecologische voetafdruk, het rekening houden met de maatschappij en uw omgeving en het streven naar een zo duurzaam mogelijke onderneming, kunt u als ondernemer optimaal bijdragen aan de wereldwijde duurzaamheidsdoelen.


Foto: Bigstock


Delen:



Reacties