Places logo
Menu

Elektrische auto de toekomst? Overheid neemt nog geen initiatief

Elektrische auto de toekomst? Overheid neemt nog geen initiatief

In gesprek met autobranche

Eén van de wensen van de overheid is om in de komende elf jaar bijna twee miljoen elektrische auto's rond te hebben rijden om bij te dragen aan een forse vermindering van de uitstoot van CO2 . Staatssecretaris van Infrastructuur Stientje van Veldhoven heeft aangegeven graag in gesprek te gaan met de autobranche met als voornaamste doel het ondersteunen van autoverkopers in hun verkoopverhaal. Volgens haar hebben de verkopers door de hogere aanschafprijs, nog geen goed verhaal. Echter krijgen veel potentiële klanten niet te horen dat deze prijs zich op lange termijn terugbetaalt in lagere onderhouds- en vooral brandstofkosten. ''Dat moeten verkopers wel helder uitleggen'', aldus de Woordvoerder staatssecretaris Van Veldhoven.

Slecht begin van 2018

Uit antwoorden op Kamervragen blijkt dat van de 1187 nieuwe auto's die het kabinet in de eerste helft van 2018 kocht, slechts 23 (vol)elektrisch zijn. Met deze 1,9 procent doet de overheid het een stuk minder goed dan bedrijven en burgers. In de periode januari-september 2018 kochten zij in 4,6 procent van de gevallen hun nieuwe auto (vol)elektrisch. De overheid laat hiermee niet zien voorop te gaan in de strijd tegen vermindering van CO2.

Ook totale wagenpark minder groen

Ook het totale wagenpark van Rijk en land blijft achter op die van Nederland. 1,2 procent van de overheidsauto's is elektrisch of hybride en voor het Nederlandse wagenpark ligt dit op 1,6 procent.

Zijn belastingvoordelen voldoende?

Het kabinet wil het kopen van (vol)elektrische auto's stimuleren door burgers en bedrijven belastingvoordelen te bieden. Voorbeelden hiervan zijn eigenaren van (vol)elektrische auto's bijvoorbeeld geen aanschafbelasting (BPM) en geen motorrijtuigbelasting (MRB) laten betalen, accijnzen op brandstof en een relatief lage bijtelling.

Onhaalbaar en onbetaalbaar

Echter worden de auto's van de toekomst nog vaak gezien als relatief duur en onpraktisch. Je kunt niet ver rijden, opladen duurt erg lang en je kunt er geen caravan mee trekken. Om het doel te halen, moeten er volgens critici veel meer laadpalen worden geplaatst en moet het aanbod van vol-elektrische auto's worden uitgebreid. Maar de overheid is naar eigen zeggen niet van plan de huidige fiscale stimulans door te rollen tot 2030.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!