Menu

Ambitieuze klimaatplannen van Rotterdamse haven



Ambitieuze klimaatplannen van Rotterdamse haven

Ondanks dat het nog onzeker is of de klimaatplannen van het kabinet de klimaatdoelen voor 2030 halen, heeft de Rotterdamse haven ambitieuze plannen. De haven wil gasverbruik verruilen voor waterstof om energieslurpende bedrijven van voldoende stroom en warmte te voorzien. De Rotterdamse haven wil de C02-emissies al voor 2030 aanzienlijk omlaag hebben. Met het gebruik van waterstof vermindert de haven de uitstoot van CO2, maar gebruikt daarentegen (voorlopig) wel meer aardgas.

Miljarden investering

De Rotterdamse haven stoot momenteel 30 miljoen ton aan C02 uit. Dat is goed voor 17 procent van de totale C02-uitstoot van Nederland. Een aanzienlijke percentage. De haven presenteerde deze week een plan om te investeren in waterstof om de energietransitie voor een groot deel te halen. De investering in de ontwikkeling van de waterstoffabriek komt neer op 2 miljard euro. De haven wil de waterstoffabriek op windenergie laten draaien om warmte op te wekken voor energieslurpende bedrijven op de industrie, waardoor de haven minder vervuilend is. Klinkt allemaal leuk en aardig, maar er zit ook een minder 'groene' kant aan dit plan. De Rotterdamse haven wil de waterstoffabriek laten draaien op aardgas. Sterker nog, er is 15 tot 20 procent meer aardgas nodig om al die warmte voor chemiebedrijven te produceren via waterstof.

Waterstof is duurzaam, of (nog) niet?

Waterstof wordt gemaakt van elektriciteit of van aardgas en is net als een batterij een energiedrager. Als waterstof wordt geproduceerd met hernieuwbare bronnen wordt het 'groene waterstof' genoemd. Er zijn echter nog te weinig windmolens in Nederland om waterstof puur op windkracht op te wekken. Daarom wordt er voorlopig voor gekozen om waterstof te produceren met aardgas. Dit wordt 'grijze waterstof' genoemd en is alles behalve duurzaam. Door de C02 bij de opwekking van waterstof met aardgas op te vangen, wordt het al wat milieuvriendelijker en krijgt het de naam 'blauwe waterstof' mee.

Transitie van blauw naar groen

Toch zien specialisten de klimaatplannen van de Rotterdamse haven als een eerste stap richting de duurzaamheidstransitie. Remco de Boer, energie-expert en publicist benoemt tevens dat blauwe waterstof nodig is om straks groen te worden. Volgens woordvoerder Sjaak Poppe van Havenbedrijf Rotterdam wordt er gesproken over één of twee fabrieken. Wie dit project, dat de naam H-visioen draagt, gaat betalen is nog onduidelijk. Volgens Poppe zal dit neerkomen op deels de industrie en deels de overheid. Aan het project doen 16 belangrijke bedrijven uit de haven mee, waaronder BP, Shell en Uniper. Echter zijn landen zoals België en Duitsland nog niet zover. Zodra de partijen eruit komen wie wat gaat betalen, wordt in 2026 de bouw van de waterstoffabriek gestart. Het eindproduct daarvan is dan de zogenaamde blauwe waterstof, gemaakt van aardgas.

Waarom niet groen?

Volgens Poppe had de Rotterdamse haven kunnen wachten tot er voldoende groene waterstof gemaakt kan worden, maar ondertussen blijft de industrie C02 uitstoten. De Rotterdamse haven wil daarom zo snel mogelijk werken aan de reductie daarvan. Ze halen de aardgas uit de Noordzee of het buitenland. Kortom, het gaat ze echt puur om de CO2-reductie. In een verklaring aan RTL Z benoemt Havenbedrijf-topman Allard Castelein dat de beschikbaarheid van blauwe waterstof in Rotterdam goed genoeg is voor het klimaat en het tegelijkertijd de concurrentiepositie van de Nederlandse industrie versterkt.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek