Menu

Vijf tips voor succes met marketing automation



Succesvol met marketing automation

Digitalisering vindt overal plaats, ook in marketing. Het begrip marketing automation wordt al meerdere jaren gebruikt, maar lijkt steeds relevanter te worden. Het gaat hier om het hebben van geautomatiseerde systemen om het aantal klanten te vergroten.

Wat is marketing automation?

Bij marketing draait het om waarde leveren voor een klant. De relatie met de klant staat hierin dan ook centraal. Wanneer een bedrijf groeit wordt het onmogelijk om een één op één relatie te onderhouden met elke klant. Dit is waar marketing automation een rol gaat spelen. Het automatiseert processen die anders manueel uitgevoerd zouden worden. Denk hierbij aan klantdata-integratie, klantsegmentatie en campagnemanagement.

Marketing automation dashboard

Vaak halen bedrijven, met name MKB-ers, inzichten uit Google Analytics en data van social media. Hoe heeft een post het gedaan? Maar op deze manier komt u er niet precies achter wat nou bijdraagt aan het behalen van uw doelen. Verschillende software programma's zijn beschikbaar voor marketing automation. Hierin kunt u informatie verkrijgen over leads en hoe campagnes presteren. Deze data kan vervolgens ingezet worden om relevantere content te maken. Met dergelijke software programma's kunnen tools zoals Google Adwords ook gekoppeld worden. Hierdoor ontstaat er een overzicht van alle data op één plek. Doordat doelen en KPI's geformuleerd zijn, is het eenvoudig om te zien of het bedrijf de goede kant op gaat, of dat er toch ergens bijgestuurd moet worden.

Workflows

Met marketing automation kunnen ook workflows gecreëerd worden. Door een workflow wordt een reeks gebeurtenissen automatisch ingezet wanneer een klant een bepaalde actie uitvoert, zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief. Stuur bijvoorbeeld een korte mail wanneer iemand zich aanmeldt voor een nieuwsbrief of activeer inactieve klanten door een e-mail met interessante content te sturen.

Succesvol met marketing automation

Enkele tips om succesvol te zijn met marketing automation, gebaseerd Think with Google. Dit is een platform van Google waarop zij blogs met data en inzichten delen.

1. Ga voor groei

Machine learning kan ingezet worden om processen te optimaliseren. Het is daarbij belangrijk om gericht te zijn op het grotere geheel en groei, in plaats van efficiëntie in details. Een voorbeeld: Focus op lange termijn winst in plaats van korte termijn Return On Investment (ROI).

2. Werf de meest waardevolle klanten

Gebruik machine learning om te ontdekken welke klanten het meest waardevol zijn en richt u hierop. Op deze manier worden de klanten bereikt die het meest geneigd zijn een invloed te hebben op bedrijfsresultaten. Dit betekent ook dat de klanten met een hoger Customer Lifetime Value (CLV) benaderd worden. Dit is een instrument dat meet hoeveel waarde een klant een bedrijf oplevert gedurende de tijd dat hij of zij klant is. Door het gebruik van marketing automation kunt u deze klanten dus benaderen en relevante content laten zien.

3. Verhoog de CLV van klanten

Naast dat de CLV duidt op de waarde van klanten, is het ook belangrijk om deze waarde te verhogen. Door meer te verdienen per bestaande klant, kan extra geld worden gestoken in het werven van nieuwe klanten. Hoe verhoogt u de CLV? Laat bijvoorbeeld content en aanbiedingen zien die stimuleren tot up-selling en cross-selling.

4. Wees creatief

Door automatisering wordt een persoonlijke touch steeds belangrijker. Het gaat om het creëren van een connectie tussen merk, product en klant. Hierbij kunnen dus unieke advertenties ontworpen worden voor bepaalde klanten, om zo de juiste informatie aan de juiste persoon over te brengen.

5. Investeer in de mobiele ervaring

Het belangrijkste is nog steeds dat uw website prettig is om te bezoeken vanaf een smartphone. Klanten zullen niet blijven wanneer deze webpagina niet op orde is. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door te investeren in een responsive webdesign.

Enkele voorbeelden

Marketing automation kan ingezet worden om gepersonaliseerde content te tonen aan bepaalde klanten. Bedrijven als Google en Amazon zijn hier veelvuldig mee bezig en laten precies de producten zien die men wil zien. Ook bedrijven als Bol.com en Coolblue investeren in marketing automation, wat uiteindelijk een onderdeel is van Customer Relation Management (CRM). Het belangrijkste? Marketing automation is de schakel tussen bedrijf en klant en kan bijdragen aan het succes van uw bedrijf.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties