Menu

Een verhaal vertellen met data: Hoe zit dat precies?



Wat is data storytelling?

Data wordt veelvuldig ingezet in bedrijven om informatie over te brengen. Maar, dan moet de data wel vertaald kunnen worden naar relevante inzichten om het bedrijf verder te helpen. Dit kan soms een obstakel vormen. Ook al weten bedrijven steeds beter hoe ze kunnen werken met data en analytics, het erover communiceren lukt niet altijd even goed.

Wat is data storytelling?

Het communiceren van de inzichten die men uit data kan halen, wordt aangeduid met de term data storytelling. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan met datavisualisatie. Dit is een manier om data op een eenvoudige en duidelijke manier te communiceren naar anderen. Het belangrijkste is dat de data vertaald kan worden naar een interessant verhaal. Verhalen worden beter verwerkt en onthouden. Het loont daarom om data ook als verhaal over te brengen. Data storytelling ontstaat vanuit drie andere gebieden:

Data science

Het gaat hier om het opdoen van kennis en inzichten uit data. Technologieën komen voort uit dit gebied, maar helaas is storytelling hier geen onderdeel van.

Visualisaties

Technologische oplossingen zoals dashboards dragen bij aan het visualiseren van data. Data wordt inzichtelijk in grafieken, taartdiagrammen en lijngrafieken.

Verhalen

Het vertellen van een verhaal in de juiste woorden is zeer belangrijk. Op deze manier wordt data nog beter overgebracht.

Het belang van data storytelling

Data storytelling moet ingebed worden in een organisatiecultuur. In een bedrijf waar analyses erg belangrijk zijn, is data storytelling dat ook. Het gaat meer om het gesprek gaande houden rondom data dan het communiceren van een enkele conclusie. Daarnaast hebben huidige tools zoals spreadsheets en dashboards nadelen. Het handmatig rapporteren van data vertraagt het proces. Ook presenteren deze tools data alleen als cijfers en grafieken en missen zij een verhaal om de data over te brengen. Er wordt hier alleen verteld wat er gebeurt, niet waarom iets gebeurd.

Hoe vertelt u een verhaal met data?

Een aantal tips om u te helpen een verhaal over te brengen met data.

  • Zorg dat het er goed uit ziet

Het klinkt heel simpel, maar een presentatie met een mooi design laat het verhaal beter uitkomen. Kies voor kleuren die goed bij elkaar passen en lijn alles netjes uit. Daarnaast kunnen dashboards interactief ingericht worden. Op deze manier kan iedereen de informatie zien die ze willen zien.

  • Context

Het gaat niet alleen om data en cijfers, maar ook de context. Door informatie uit te lichten, iets dikgedrukt te maken of te highlighten wordt de data inzichtelijker en eenvoudiger te begrijpen. Op deze manier worden bepaalde aspecten uit de data benadrukt,die belangrijk zijn voor het vervolg van het verhaal.

  • Maak keuzes

Is alle data relevant? Kies de data die het belangrijkst is om het verhaal te vertellen en die uw argumenten ondersteund. Daarbij is het ook handig om de ontvangers van de data in gedachten te houden bij het maken van keuzes. Marketeers zullen andere informatie willen zien dan een CEO.

  • Creëer emotie

Nog steeds worden veel beslissingen gemaakt die gebaseerd zijn op emotie. Vertel daarom ook een verhaal dat inspeelt op emotie. Het maakt het mogelijk om emotionele banden te creëren door gebruik te maken van feiten.

Spotify als voorbeeld

Een voorbeeld van data storytelling is Spotify. Op de blog van Spotify laten zij zien naar welke muziek mensen luisteren in verschillende situaties. Door data in te zetten wordt het verhaal een stuk interessanter om te lezen. Op de website student.withspotify.com kan de bezoeker zelf een Amerikaanse universiteit intypen om te zien naar welke muziek daar vooral wordt geluisterd door studenten.

Belangrijk is dus om een overtuigend verhaal neer te zetten, waarbij relevante data wordt getoond om het verhaal te ondersteunen. Door data storytelling in te zetten, wordt data voor iedereen toegankelijk.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek