Menu

Een digitale transformatie in uw onderneming: dit zijn de succesfactoren



Een digitale transformatie in uw onderneming: dit zijn de succesfactoren

De wereldwijde digitalisering van de laatste jaren heeft ervoor gezorgd dat bedrijven in staat zijn efficiënter te communiceren en sneller te schakelen. Het vergaderen, het opslaan van documenten en het bijhouden van targets gebeurt steeds vaker via gedeelde online platforms waar alle medewerkers vanuit kantoor, vanuit huis of onderweg bij kunnen.

Wat is een digitale transformatie?

Bij digitale transformatie gaat het om het proces dat ertoe leidt dat u digitale middelen als social media, apps, mobiel, big data, intranet en internet gebruikt in uw bedrijfsvoering. Het uitwisselen van documenten en kennis gebeurt via een centraal digitaal platform en communicatie met collega's, leveranciers of klanten kan snel en efficiënt.

Een bedrijf is digitaal wanneer het de mogelijkheden van mobiel, social media en data maximaal benut. Het belangrijkste doel hierbij is het creëren van een concurrentievoordeel. Vooral voor oudere, traditionele bedrijven vraagt dit om een transformatie. Sommigen passen zich moeiteloos aan, anderen komen digitaal maar moeilijk op gang. Toch zijn er de laatste jaren een aantal succesfactoren gebleken voor een succesvolle digitale transformatie. Places Nieuws zet ze voor u op een rij.

1. Flexibele organisatiecultuur

De belangrijkste succesfactor is cultuur. Eigenlijk alles wat u wilt bereiken binnen uw bedrijf wordt beïnvloedt door de organisatiecultuur. Om iets complex als een digitale transformatie te laten slagen, is het belangrijk dat er in uw bedrijf een flexibele bedrijfscultuur heerst die innovatie bevordert. Volgens experts gaat digitale transformatie namelijk niet zozeer over technologie, maar over verandering. Maar hoe maakt u uw organisatie klaar voor verandering?

Doorbreek strikte hiërarchie en machtsstructuren
Wilt u als organisatie in staat zijn goed om te gaan met veranderingen, dan is het belangrijk dat belangrijke informatie snel en met iedereen wordt gedeeld. Traditionele machtsstructuren zijn meer gericht op machtsposities. Dit zorgt vaak voor afstand tussen afdelingen en medewerkers en staat zo het delen van cruciale informatie in de weg.

Multidisciplinaire teams
Veel bedrijven kiezen ervoor om multidisciplinaire teams te creëren die veranderingen implementeren. Deze teams kenmerken zich door leden uit verschillende afdelingen en hiërarchische lagen. De teams beschikken zo over alle benodigde interne kennis en middelen om een verandering succesvol te implementeren.

2. Actief leiderschap: verandermanagement

Als u wilt dat uw onderneming verandert, is het belangrijk dat u aan uw medewerkers laat zien dat u het als management echt uitdraagt. Als u niet actief en betrokken bent, waarom zouden uw medewerkers dat dan wel zijn? Het klinkt simpel, maar het geven van het goede voorbeeld is één van de belangrijkste factoren voor het succesvol doorvoeren van een verandering.

3. Strategie met flexibele planning

Digitaal transformeren betekent ook dat uw bedrijf snel moet kunnen anticiperen op nieuwe digitale toepassingen. U wilt immers mee met uw leveranciers en klanten, die zich waarschijnlijk ook blijven ontwikkelen op digitaal vlak. Dit geldt ook voor de rest van de markt waarin u zich bevindt. Hierbij is het belangrijk dat u in uw langetermijnplannen ruimte heeft voor tussentijdse aanpassingen zodat veranderingen ook strategisch gezien op het juiste pad blijven.

Zonder duidelijke toekomstvisie komt geen enkel bedrijf ver, maar de traditionele langetermijnplanning zal in de huidige digitale wereld niet lang standhouden. Digitalisering vraagt om flexibiliteit en aanpassingsvermogen, zowel bij uw medewerkers als in uw bedrijfsstrategie. Zo bent u in staat om nieuwe hulpmiddelen snel in te zetten en een productiviteitsverhoging te realiseren.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek