Menu

Wat is native advertising en welke voordelen biedt het u?



Voor- en nadelen van native advertising

Wanneer u bepaalde websites bezoekt, ziet u overal reclame. Links van de berichten een banner of soms is de complete achtergrond van een website besteed aan een advertentie. Deze reclame wordt wel eens bestempeld als opdringerig. Bij native advertising wordt de advertentie aangepast naar het platform waarop het verschijnt, zodat de ervaring van de bezoeker niet verandert. De advertentie kan hierdoor zelfs bijdragen aan de klantbeleving. In veel gevallen omzeilt native content een adblocker. Maar er zijn ook negatieve kanten aan deze vorm van adverteren.

Display advertising versus native advertising

Beide vormen van adverteren zijn voorbeelden van push media. Hierbij wordt de reclame naar de klant geduwd. Bij display advertising wordt echter gebruik gemaakt van banners, terwijl native advertising als doel heeft om gebruikers het niet te kunnen laten onderscheiden van reguliere berichten. Op deze manier kan een negatieve associatie met de reclame voorkomen worden.

Vormen van native advertising

Er zijn verschillende vormen van native advertising. Native content focust zich specifiek op de tone-of-voice van een bepaald platform, waardoor er geen onderscheid kan worden gemaakt tussen de advertentie en de redactionele teksten. Sponsored content uit zich vaak in de vorm van een artikel, waar vervolgens een tekst als 'gesponsord door' bijstaat. Dan is er ook nog branded content, hierbij wordt wel bewust geprobeerd de advertentie onder aandacht te brengen bij het publiek.

Waarom inzetten op native advertising?

Native advertising blijft ook het komende jaar nog groeien en biedt een subtiele manier om de doelgroep te bereiken. Native advertenties krijgen meer aandacht dan intrusieve advertenties en worden door consumenten ervaren als betrouwbaarder. Doordat native advertenties meer aandacht krijgen dan reguliere advertenties, is het de moeite waard om als bedrijf te investeren in deze content.

Long-form content

Met native advertising kan long-form content gedeeld worden. Dit is content wat bestaat uit ongeveer 1500 woorden of zelfs meer. Ondanks de korte aandachtsspanne van mensen en de wisselende mening van marketeers over deze content, wordt het steeds vaker gedeeld. Long-form content laat zien dat bedrijven echt willen helpen en dat zij verstand hebben van zaken. Daarbij zijn mensen steeds meer geïnteresseerd in relevante en authentieke verhalen. Door long-form content als native advertising te plaatsen op een nieuwswebsite, kunnen veel mensen bereikt worden. Door als bedrijf hierbij ook een link te plaatsen naar de eigen website, kan meer traffic gegenereerd worden.

Native advertising biedt niet alleen maar voordelen

Bedrijven zetten in op native advertising en het groeit nog steeds. Maar er zijn ook nadelen te benoemen voor deze vorm van adverteren. Zo lijken sommige advertenties zo erg op reguliere nieuwsberichten, dat lezers zich misleid kunnen voelen wanneer zij erachter komen dat het bericht gesponsord wordt. Als dit het geval is kan het zowel het imago van het merk als het publicatieplatform aantasten. Ook komt hier een moreel vraagstuk bovendrijven: Wanneer mensen proberen te vluchten van reclames, slaan marketeers terug met onherkenbare reclame. Kan dit wel zomaar? De keuze voor native advertising moet daarnaast aansluiten bij het doel dat u voor ogen hebt. Wilt u meer bezoekers op uw website? Native advertising levert geen Search Engine Optimisation (SEO) voordelen en is dan geen goede keuze.

Er zijn dus voordelen, maar ook nadelen aan native advertising. Het belangrijkste is dat u de vorm van adverteren kiest die bij de doelen van u en uw bedrijf past.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek