Vroeger was alles beter… Wat kunnen we nu leren van reclames van toen?



Vroeger was alles beter… Wat kunnen we nu leren van reclames van toen?

Twintig jaar geleden zouden we vijf minuten lang geduldig luisteren naar schelle piepgeluiden om vervolgens met groot enthousiasme het internet te gebruiken. In de tussentijd is er veel veranderd, tegenwoordig klikken we een website al weg wanneer het meer dan twee seconden duurt om te laden. Geldt de leus 'vroeger was alles beter' ook voor de reclames van toen en nu? U leest het in dit artikel.

Reclame: een kleine historie

Reclame, we komen er dagelijks mee in contact. Reclame bestond al tijdens het Romeinse Tijdperk. Zo zijn er reclameboodschappen teruggevonden in de ruïnes van Pompeï. In Nederland werd in de Gouden Eeuw ook al reclame gemaakt in kranten en allereerste reclamebureau in Nederland opgericht in 1866 in Rotterdam. Met de komst van de moderne industriële maatschappij werd de snelle verkoop van producten steeds meer reclamemiddelen ingezet. De producten werden steeds meer aangepast naar de wens van de consument om zich te kunnen identificeren met het merk en onderscheiden van anderen. Maar wat houdt het precies in? Reclame is een vorm van communicatie met het doel om potentiële klanten over te halen tot aanschaf van producten en diensten. Reclame draagt bij aan het versterken van een merkimago en klantentrouw aan het merk. door middel van een gesponsorde boodschap wordt een product, dienst, bedrijf, merk of idee gepromoot. Kortom, reclame heeft als primair doel om gedragsverandering onder mensen te bevorderen.

Reclame in 1990 versus 2019

In de jaren '90 waren de beschikbare communicatiemiddelen een stuk overzichtelijker. Potentiële klanten werden bereikt via reclame op tv, krant, post of print advertenties. In 2019 staan marketeers voor een groot scala aan marketing uitdagingen en een wirwar aan kanalen. Waar vroeger één boodschap voor de gehele bevolking succesvol was, moeten marketeers nu erop los segmenteren. Pas dan kunnen ze hun boodschap succesvol laten overkomen. Normaliter schrijft Places.nl over de nieuwste tools en innovaties op gebied van online marketing voor ondernemers. In dit artikel blikt de redactie terug op de 'goede oude tijd' en gaan we in op de meest gebruikte media van de jaren '90.

  • Gouden Gids: bedrijfsvermeldingen en zakelijke informatie werd op alfabetische volgorde opgezocht in de telefoonboek of de gouden gids. Tegenwoordig heeft de ondernemer online toegang via www.telefoonboek.nl.
  • Billboards: in de jaren '90 werden de billboards geïntroduceerd en waren toen razend populair. Ze bestaan nog steeds, maar vallen wellicht minder op tussen de andere vele communicatie-uitingen. Nu is de regel: groot, groter,grootst. Denk aan de iconische kruispunten in wereldsteden zoals Tokyo of New York.
  • Print media: adverteren ging via kranten, magazines of directe mailing die per post werd verstuurd. Informatie werd offline overgebracht met zwart-wit advertenties.
  • Televisie: reclames met slechte voice-overs sloegen vroeger de boventoon. Daarnaast deed de 'infomercial' zijn intrede: een programma waarin een product werd uitgelicht. Denk aan Tommy Teleshopping.

Beste Reclame Parels van afgelopen 30 jaar

Dit jaar bestaat De Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) 30 jaar. Om dit jubileum te vieren reikte SAN naast de jaarlijkse SAN Accenten ook een speciale prijs uit voor de beste Reclame Parels van de afgelopen 30 jaar. Drie campagnes werden beloond met een SAN Reclameparel Accent: Albert Heijn (de meest favoriete supermarktmanager van Nederland), Calvé Pindakaas (wie is er niet groot mee geworden) en Centraal Beheer (even Apeldoorn bellen). SAN draagt met de ervaring en kennis van adverteerders een structurele bijdrage aan het marketingcommunicatievak. Adverteerders en bureaus worden tijdens de SAN Accenten in gelegenheid gesteld om hun beste campagnes in te zenden, die vervolgens worden beoordeeld door een juryteam van marketing- en communicatieprofessionals. Deze jury bestaat uit ruim 220 leden.

Vooruitblik: hoe verder in 2040?

De laatste decennia is de marketingwereld op zijn kop gezet en hebben in rap tempo nieuwe innovaties elkaar opgevolgd waarvan we in de jaren '90 nog niet eens konden voorstellen dat ze zouden bestaan. Laten we het ons niet nog moeilijker maken met nieuwe innovaties en in de tussentijd eerst zorgen dat we de mogelijkheden die hot and happening zijn onder de knie krijgen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek