Menu

Emoties aanwakkeren bij klanten met behulp van ‘emotie-marketing’



Emotie-marketing

De reclames van Coca-Cola ken je vast wel, vaak krijg je na het zien van een reclame uit de campagne 'Share Happiness' een fijn en warm gevoel. Vreugde is een belangrijke emotie en bedrijven spelen er regelmatig op in. Coca-Cola probeert met de campagne blijheid te creëeren bij de consument, vervolgens hoopt het merk dat de consument deze blijheid koppelt aan het product en het product aanschaft.

Steeds meer organisaties proberen net zoals Coca-Cola met marketing een emotie aan te wakkeren bij consumenten. Door het aanwakkeren van een emotie kan een merk zich onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Bovendien wordt een boodschap met een emotie veel beter waargenomen en onthouden dan een boodschap zonder emotie. Maar hoe kun je emotie het beste toepassen in marketing? Places Nieuws heeft het uitgezocht.

Emotioneel handelen

Daniel Kahneman, psycholoog en Nobelprijswinnaar, maakte in 2002 met zijn onderzoek korte metten met het idee dat mensen rationeel en calculerend handelen. Hoewel mensen denken dat zij een weloverwogen beslissing maken, is een beslissing vaak gebaseerd op gevoel. Dit gevoel hangt samen met de emoties die iemand voelt. Het aankoopproces van mensen kan vergeleken worden met een ijsberg. Het topje van de ijsberg dat zichtbaar is, is vergelijkbaar met het rationeel handelen van iemand, dit is ongeveer een-negende deel van het aankoopproces. De onderkant van de ijsberg, ongeveer acht-negende deel, bevindt zich onder water en is niet zichtbaar. Dit zijn de emoties die een persoon voelt.

Emotie-marketing

Als je emotie wilt aanwakkeren met marketing moet je bij elke boodschap bedenken op welke emotie je wilt richten. Bekijk hier drie factoren die belangrijk zijn bij emotiemarketing.

1. Identificeer de behoeften en het verlangen van je doelgroep

Bij marketing is het altijd belangrijk om je in te leven in de doelgroep. Als je emoties wilt aanwakkeren moet je er zeker van zijn dat deze emoties aansluiten bij klanten. De keuze voor een bepaalde emotie is daarnaast afhankelijk van het product of de dienst die je verkoopt. Een goede reclame speelt in op een probleem waar klanten last van hebben. Het probleem wordt gekoppeld aan jouw product dat een oplossing biedt. Het onderwerp van de boodschap moet goed aansluiten op het merk.

2. Koppel emoties aan product en diensten

Veel producten die verkocht worden lijken op elkaar en bieden vergelijkbare voordelen. Om producten te onderscheiden proberen merken zich op een bepaalde manier te positioneren. Bij het positioneren van een merk wordt vaak gericht op bepaalde emoties.

Douche producten worden bijvoorbeeld door verschillende bedrijven verkocht. Over het algemeen hebben deze producten hetzelfde doel: ze zorgen ervoor dat je schoon wordt en lekker ruikt. Om de producten van elkaar te onderscheiden proberen merken gevoelens aan het merk te koppelen. Rituals en Dove zijn twee merken die diverse douche producten verkopen. Rituals verkoopt producten met het doel om van dagelijkse momenten iets speciaals maken. Producten van Rituals zouden alledaagse dingen verrijken met een vleugje luxe. Zeep van Dove heeft in principe hetzelfde doel maar Dove positioneert zich weer heel anders in de markt. Dove positioneert zich als een merk dat voor iedereen is, niemand hoeft zich te vergelijken met modellen.Je zou kunnen zeggen dat Dove zich richt op de emoties: acceptatie, tolerantie en vertrouwen. Rituals zou zich daarentegen meer richten op ontspanning en sereniteit.

Als je kiest voor emoties is het verstandig om je merk aan positieve emoties te koppelen. Uit onderzoek geplaatst in Harvard Business Review blijkt dat verassing, opwinding, verbazing en ontzag de meest voorkomende emoties in populaire content zijn. Negatieve emoties zoals: verdriet, boosheid en angst werden minder vaak gevonden in populaire content.

3. Communicatiestrategie opstellen

Heb je een duidelijk beeld van je doelgroep en de emoties die bij jouw merk passen? Dan kun je aan de slag gaan met een communicatiestrategie. Bedenk per campagne en communicatie-uiting op welke emotie je wilt inspelen. Er zijn verschillende manieren waardoor je emotie in content kunt activeren. Bijvoorbeeld door muziek te gebruiken en echte mensen en verhalen te tonen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek