Menu

Bonusacties van Albert Heijn grotendeels betaald door leverancier en consument

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Campagnes

Bonusacties van Albert Heijn grotendeels betaald door leverancier en consument

Bonusacties van Albert Heijn grotendeels betaald door leverancier en consument

Het is u misschien wel eens door de gedachten geschoten, hoe krijgt Albert Heijn het voor elkaar om zoveel fijne aanbiedingen te hebben elke week? Ook is het natuurlijk de vraag wie bepaalt welke aanbiedingen het gaan worden en waarom bepaalde producten nooit in de aanbieding zijn? Uit onderzoek van RTL Z blijkt dat leveranciers zelf tussen de €21.000 en €223.000 moeten neertellen, om mee te mogen doen aan de bonusacties van deze supermarktketen.

Albert Heijn loopt niks mis

De bedragen verschillen afhankelijk van de zichtbaarheid van de bonus. De duurste optie is een vermelding in de bonusfolder, gevolgd door een vermelding tijdens Route 99, een rollende display, kopaankleding en een schapactie. Van meest zichtbaar tot minst zichtbaar. Albert Heijn loopt op deze manier niks mis, zij betalen 10% van de korting, maar maken door de grotere verkoop geen verlies. Leveranciers en zelfs consumenten leveren wel in op deze acties. Grote partijen berekenen de marketingkosten al bij de prijs van producten in, wat betekent dat veel producten een stuk goedkoper kunnen zijn, als men stopt met het steken van zoveel geld in deze acties.

Voordelen voor leveranciers

Waarom doen leveranciers hier dan aan mee? RTL Z geeft aan dat er een aantal partijen hebben aangegeven dat ze druk ervaren om mee te doen aan deze acties. Dit komt omdat de Albert Heijn een begrip is en daarmee druk kan uitoefenen op de leveranciers. De concurrentie tussen verschillende leveranciers is groot, waardoor Albert Heijn zo een leverancier met een vergelijkbaar product heeft gevonden, die wel mee wilt doen aan de acties. Leveranciers betalen het grootste deel van de korting (wanneer je het verhogen van de basisprijs buiten beschouwing laat), maar ondervinden ook meer naamsbekendheid en nieuwe potentieel vaste kopers van hun producten. Ook verkoopt het merk natuurlijk veel meer producten in de week dat zij aan de bonusactie meedoen.

Verschillende opties

Vanaf €21.100 kan een leverancier zijn product in de bonus krijgen, maar dan vanuit het schap waar het altijd al staat. Vanaf €50.000 kan het product staan in de kopaankleding, aan de kop van het gangpad en vanaf €75.000 kan een leverancier een apart display in de winkel krijgen. Route 99, een actie waarbij allerlei producten voor maar 99 cent worden aangeprezen, kost €126.000. De grootste kosten maakt een leverancier wanneer hij kiest voor een uiting in de bonusfolder, radio en televisie, namelijk €223.000.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...