Menu

Boekhouding voor starters en zzp’ers: zelf doen of uitbesteden?



Boekhouding uitbesteden

U heeft nog twee weken de tijd om belastingaangifte te doen. Voor sommige ondernemers is het invullen van de belastingaangifte een frustratie. Bent u bang voor een naheffing of bang dat u aftrekposten mist? Een belangrijke tip voor startende ondernemers is het opzetten van een overzichtelijke administratie. Maar misschien is het beter om het uit te besteden. Hoe kunt u de boekhouding het beste (en leukste) aanpakken als startende ondernemer? Wij zochten het voor u uit.

Waarom is boekhouding belangrijk?

Het bijhouden van uw administratie is belangrijk om verschillende redenen. Ten eerste is het voor u zelf handig om een goed overzicht te hebben van uw zakelijke inkomsten en uitgaven. Daarnaast bent u verplicht verschillende documenten in te leveren bij de Belastingdienst. Maandelijks, jaarlijks of per kwartaal moet u een btw-aangifte inleveren. Indien u per kwartaal btw-aangifte doet moet deze per 30 april 2019 ingeleverd zijn. Als uw administratie op orde is hoeft u zich nooit zorgen te maken over het inleveren van bepaalde documenten. Zelfstandig ondernemers kunnen daarnaast in aanmerking komen voor bepaalde belastingvoordelen. Een ondernemer is dan wel verplicht om per jaar een minimum aantal uren (1225) in het bedrijf werkzaam te zijn. Deze uren moeten aantoonbaar zijn voor de fiscus, het is dus handig om een urenregistratie bij te houden.

Wat kunt u zelf doen als ondernemer?

Het is als startende ondernemer verstandig om een zakelijke rekening te openen. Een zakelijke rekening biedt een overzichtelijke administratie en een professionele uitstraling. Het is verstandig om deze rekening gescheiden te houden van het geld dat u privé ontvangt en uitgeeft. Zo kunt u gemakkelijk zien wat uw zakelijke inkomsten en uitgaven zijn. Bij de meeste banken krijgt u als startende ondernemer extra voordeel.Als u zelf aan de slag gaat met uw administratie zijn er handige apps die het u als ondernemer makkelijker maken. Voorbeelden zijn: Myfinance, e-boekhouden.nl en Visma eAccounting. Deze apps kunnen uw resultaten bijhouden, facturen versturen en BTW-aangifte doen. Meer informatie over boekhoud-apps vindt u in deze blog.

Wanneer kiest u een boekhouder of accountant?

Bij het opstellen van een overzichtelijke administratie moet u beslissen of u het zelf gaat doen of dat u het uitbesteedt aan een boekhouder of accountant. Voor kleine ondernemers en zzp'ers is het niet verplicht om de administratie uit te besteden. Het is wel verplicht om ieder jaar aangifte inkomstenbelasting te doen. Een goede overzichtelijke administratie is hiervoor noodzakelijk. Er zijn een aantal voordelen aan het uitbesteden van uw boekhouding. Zo scheelt het een hoop tijd en hoeft u zich minder te verdiepen in fiscale zaken zoals het afschrijven van bedrijfsmiddelen, de btw-aangifte, relevante aftrekposten en de bijtelling van de bedrijfsauto.

Hoe kiest u de juiste boekhouder?

Veel startende ondernemers vragen zich af hoe zij een goede boekhouder of accountant kunnen vinden. Een boekhouder kost veel geld, soms wel 1000 tot 3000 euro per jaar. Een oplossing voor iemand die gefrustreerd raakt van boekhouden is Koos.nl.

Koos neemt de zoektijd uit handen, stelt de juiste vragen over uw bedrijf en seint uitstekende boekhouders uit de regio in dat u hulp nodig heeft. Deze pro's geven u scherpe offertes, want het zijn meestal ook zzp'ers en geen grote kantoren - waardoor u zowel persoonlijk contact heeft als een goede prijs. U kunt van maximaal vijf verschillende bedrijven offertes aanvragen waardoor u de voorstellen gemakkelijk kunt vergelijken. Ga naar Koos.nl/boekhouder en vind de juiste boekhouder om uw administratie overzichtelijk te houden.

PS: Heeft u uw aangifte over 2018 nog niet klaar? Vraag dan vóór 1 mei uitstel aan bij de belastingdienst. Zo heeft u tot september de tijd voor uw boekhouding of de uitbesteding ervan via Koos.nl/boekhouder.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek