Wifi voor uw klanten
Afgelopen week ontstond er wat commotie rondom het feit dat een aantal bedrijven met als moederbedrijf Bas Group, hun klanten ongevraagd volgden via het draadloze wifi-netwerk van de mobiele telefoon. De winkels hebben klanten gevolgd die ingelogd waren op het wifi-netwerk en gemeten hoeveel klanten er binnenkwamen, hoelang ze bleven en of ze al eens eerder in die winkel waren geweest. Steeds meer bedrijven bieden wifi aan voor hun klanten, de mogelijkheden voor ondernemers worden dan ook steeds groter. Wifi aanbieden voor uw klanten, hoe zit dat eigenlijk?
Wifi in uw onderneming
Bijna iedereen maakt wel eens gebruik van wifi. Wifiis de verzamelnaam, oftewel het label, voor draadloze netwerken. Door middel van wifi kunnen mobiele apparaten verbinding maken met het internet. Internet is anno 2014 erg belangrijk voor mensen en het is dus ook een pluspunt als u dit als ondernemer uw klanten kunt aanbieden. Hoewel een groot deel van de mensen een internet databundel heeft opgenomen in het abonnement voor hun smartphone, geldt dit vaak niet voor hun tablets, laptops of voor internationale klanten. Het aanbieden van wifi is een vorm van reclame en u werkt tegelijk aan uw klantenbinding. Klanten kunnen nadat de verbinding tot stand is gekomen namelijk automatisch op uw webpagina komen, en zullen onthouden dat u als ondernemer een compleet pakket aanbiedt. Daarnaast kan het voor reizende en werkende mensen een reden zijn om uw onderneming binnen te stappen.
Het aanbieden van draadloos internet gaat, net zoals bij u thuis, via een wifi hotspot. Een hotspot is feitelijk een internet router, een apparaat dat computernetwerken aan elkaar verbindt en internetdata verzendt. Aan een hotspot kan een inlogpagina gekoppeld worden. Klanten moeten dan in uw zaak via hun laptop of telefoon inloggen op een internetpagina om verbinding te maken met de hotspot. Draadloos internet is vooral belangrijk voor ondernemers in de horeca, vanwege het feit dat klanten hier vaak een tijd blijven en ook kunnen werken. Denk hierbij aan restaurants, cafés en hotels. Maar niet alleen de horeca kan profijt hebben van het aanbieden van gratis internet. Ook steeds meer andere winkels zoals bijvoorbeeld kapperszaken en boekhandels bieden hun klanten wifi aan.
Hoe maak ik een wifi hotspot?
Het maken van een hotspot doet u simpel gezegd door het plaatsen van een router, welke het internet over een bepaald gebied kan verzenden. Afhankelijk van hoeveel mensen u draadloos internet wilt aanbieden, dient u uw internetbundel te schikken. KPN en Ziggo zijn bijvoorbeeld grote internetaanbieders in Nederland, ook voor zakelijk gebruik. Heeft u vragen over hoe groot uw bundel dient te zijn, dan kunt u daar terecht voor advies. Probeer uw wensen ook af te stemmen met uw systeembeheerder. Deze kan ervoor zorgen dat uw klant voor een bepaalde tijd verbinding kunnen maken met uw netwerk en kan in de gaten houden of het internetgebruik van uw klanten binnen de perken blijft. Denk hierbij aan ongewenst video's kijken, of downloaden waardoor uw netwerk aanzienlijk langzamer zal worden. Zo kunt u in de NS-treinen gratis op de wifi, maar u kunt geen YouTube filmpjes kijken. U kunt ook een extern bedrijf inhuren voor de technische aspecten van uw wifi hotspot. Deze bedrijven houden dan uw veiligheid in de gaten en zorgen ervoor dat klanten, bij het openen van het internetbrowser, direct op uw website terechtkomen. Een voorbeeld hiervan is Frifi.
Gratis aanbieden of de klant laten betalen?
Er zijn verschillende manieren waarop u ervoor kunt zorgen dat klanten gebruik kunnen maken van uw draadloos netwerk. Er zijn ondernemers die wifi gratis aanbieden, maar u kunt ook een betaalmethode hanteren. De drie meest gebruikte methoden op een rijtje:
1. Gratis
U kunt ervoor kiezen om uw wifi hotspot gratis te maken. Dit is bijvoorbeeld handig voor winkels waar klanten kort verblijven. Er is een verschil tussen open hotspots en gesloten hotspots. Voor gesloten hotspots heeft men een code nodig om verbinding met het netwerk te kunnen maken. Bij een open gratis hotspot hoeft dit niet, maar let hierbij wel op misbruik van uw data door externe partijen. Zorg er dan ook voor dat u uw hotspot goed heeft beveiligd. Bij hotspots met een code is het internet ook gratis voor de gebruiker, maar u bepaalt zelf wie toegang krijgt. Denk bijvoorbeeld aan vouchers voor 'gratis wifi' bij aankoop van een bepaald product of het 'ruilen' van wifi voor bijvoorbeeld het liken van uw Facebook-pagina.
2. Pre- en postpaid
Als u ervoor kiest om uw klanten te laten betalen voor wifi, dan kunt u dat bijvoorbeeld doen met pre-paid of post-paid betalen. Bij pre-paid, de naam zegt het al, moeten klanten van tevoren al afrekenen voor het internet voor bijvoorbeeld een bepaalde tijd op de wifi hotspot. Denk hierbij aan hotels waarbij internet op de kamer optioneel toegevoegd kan worden aan de rekening. Bij post-paid wifi kiest u ervoor om klanten achteraf af te laten rekenen, bijvoorbeeld in een café samen met de koffie, naar gelang de tijd dat er gebruik is gemaakt van het internet.
3. Freepaid en freetime
U kunt er ook voor kiezen om wifi als een extra dienst te bieden aan klanten. Bijvoorbeeld door een bepaalde tijd wifi te geven bij een bestelling (freepaid) waarbij de klant weer iets nieuws moet bestellen als deze tijd voorbij is. Bij de prijs inbegrepen dus. U kunt er daarnaast ook voor kiezen om klanten eerst een half uur gratis te laten internetten. Hierna kunnen mensen betalen als ze langer willen internetten (freetime).
Wifi voor zakenrelaties
Wifi kan niet alleen handig en voordelig zijn voor het behoud en gemak van uw klanten, maar ook voor zakenrelaties. Denk hierbij aan overleggen met uw leveranciers of partners die makkelijk verbinding kunnen maken met een mobiel apparaat. Het hebben van een wifi netwerk kan problemen voorkomen omdat veel mensen er anno 2014 vanuit gaan dat er overal internet is. Het geven van presentaties aan zakenrelaties en het opzoeken van documenten tijdens vergaderingen kan voor problemen zorgen als er geen netwerk is.
Meer te weten komen over uw klanten
Via het aanbieden van draadloos internet kunt u ook meer te weten komen over uw klanten. Pas wel op: u wilt natuurlijk niet ongevraagd gegevens bijhouden, zoals eerdergenoemd bedrijf Bas Group heeft gedaan. Maar u kunt klanten wel gegevens in laten vullen als tegenprestatie van het gebruik van wifi. Denk hierbij aan het opbouwen van een bestand met e-mailadressen, welke de klant moet invullen als er ingelogd wordt op het netwerk. Dit e-mailadressen bestand kunt u later weer gebruiken voor bijvoorbeeld het verzenden van nieuwsbrieven. Bovendien kunt u klanten ook in ruil voor wifi een enquête in laten vullen om meer te weten te komen over uw klanten, wat ze van uw bedrijf vinden en hoe ze uw wifi gebruiken. Wilt u meer weten over het gebruik van mobiele apparaten binnen uw bedrijf of draadloos werken in de cloud? Check daarnaast hier of u goed beveiligd bent tegen cybercrime.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen