Verbeter je vindbaarheid door linkbuilding



link building

Meer bezoekers op je website kun je op twee manieren vergaren: je betaalt per bezoeker via bijvoorbeeld Google ads óf je zorgt ervoor dat jij goed organisch gevonden wordt. Organisch gevonden worden is voor de lange termijn het meest interessant aangezien je dan niet per bezoeker hoeft te blijven betalen. Maar hoe zorg je er voor dat je website organisch gevonden wordt? Het internet staat bomvol tips en tricks hoe jij de vindbaarheid van je website kunt vergroten. Je zult ongetwijfeld de term SEO tegen zijn gekomen, in het Nederlands voluit geschreven: zoekmachineoptimalisatie.

Website optimaliseren

Je website optimaliseren voor zoekmachines zorgt ervoor dat bijvoorbeeld Google jouw website vaker toond in de zoekresultaten. Wanneer jij een schilder bent in Utrecht, dan hoop je dat jouw website getoond wordt op de zoekterm 'schilder Utrecht'. Google bepaald natuurlijk welke websites er getoond worden, maar jij kan er wel voor zorgen dat Google vaker aan jouw website denkt. Door jouw website te voorzien van een juiste SEO invulling wordt jij op den duur vaker getoond in de zoekresultaten.

De pijlers

SEO bestaat uit drie pijlers: techniek, content en autoriteit. De techniek omvat alles omtrent de snelheid van je website en de code die gebruikt is voor de website. Ook de structuur en opbouw van je website zijn van belang. De content slaat op de tekst die je website bevat, deze dient correct geschreven te zijn inclusief de juiste zoektermen. Over content schreven we eerder dit artikel. In dit artikel willen we je graag uitleg geven over de, voor veel van onze klanten, wat lastiger te begrijpen pijler: autoriteit. Autoriteit gebruikt Google om erachter te komen hoe populair je website daadwerkelijk is. Dit meten ze met name door het aantal relevante links naar je website. Dit is waar Linkbuilding om de hoek komt kijken.

Wat is linkbuilding precies?

Linkbuilding gaat over het verzamelen van backlinks, links van andere websites die naar jouw website linken. Het is een verwijzing als zijnde een bronvermelding, iemand raadt een goede schilder aan in Utrecht en plaatst daarbij jouw link. Een zoekmachine ziet dat een andere website jou aanraadt, wat voor de zoekmachine een indicatie is dat jij een goede schilder bent. Hoe meer websites naar jouw website linken, hoe meer autoriteit jouw website krijgt. Deze autoriteit wordt gemeten aan de hand van domein autoriteit. Om de domein autoriteit van een website te meten adviseren we je om de MOZ toolbar te installeren.

Deze autoriteit kun je vergelijken met een boek, als in honderd verschillende boeken wordt verwezen naar één specifiek boek, dan heeft dat boek een hoge autoriteit op het beschreven onderwerp. Zo werkt dat ook met websites, als veel relevante websites naar jou linken, dan wordt dat wat jij schrijft als waar en zinvol bevonden.

Niet iedere link telt, Google kijkt naar relevantie

Relevante websites, dat is wel een hele belangrijke. Je kunt niet aan al je bekenden met een website vragen of zij een linkje naar jou willen plaatsen. Google en andere zoekmachines zijn slim, heel slim. Links moeten van voor jou relevante websites komen, en deze moeten ook niet te opzichtig als backlink worden geplaatst. Een link in een artikel over schilders in Utrecht is perfect, een link vanuit een kleding webshop is niet relevant. Ook moet een backlink een bepaalde waarde hebben, als er vanuit één website naar 100 andere websites wordt gelinkt, dan is één van die links niet veel waard. Zoekmachines zien het dan als een overkill en kunnen de website zelfs bestraffen door niet meer te worden getoond in zoekresultaten.

De ene link is de andere niet, leer sterke websites kennen

Naast het aantal backlinks speelt ook de autoriteit van de verwijzende website mee. Websites die zelf veel backlinks hebben vergaard en hun overige SEO goed hebben ingevuld scoren zelf goed. Als zij naar jouw website refereren dan is dit aanzienlijk meer waard dan wanneer jij een link krijgt van een nieuwe website. Het heeft dus geen zin om zelf verschillende websites aan te maken waarin je linkt naar je belangrijkste website. Een voor zoekmachines 'belangrijke' website levert jou een sterke backlink op.

Backlinks genereren

Goed, je wilt dus een zoveel mogelijk en zo sterk mogelijke backlinks, maar hoe krijg je die? Er zijn diverse manieren mogelijk om aan backlinks te komen. Hieronder leggen we drie mogelijkheden uit:

Organisch: Naar verloop van tijd zullen mensen naar je site gaan linken, wanneer anderen informatie op je site vinden die zij interessant vinden. Of wanneer jij een klus hebt gedaan voor iemand en zij dit op vermelden op hun website. Het organisch linken kun je een handje helpen door constant relevante content te blijven posten, hierdoor kan jij worden gezien als een kenner op jouw vakgebied. Anderen zullen naar jou verwijzen als ze een statement kracht willen bijzetten of iets willen uitlichten.

Ruilen: Wat veel mensen doen is backlinks ruilen. Jouw website wordt er namelijk niet slechter van als jij naar een ander refereert, mits je dit op een relevante plek doet. Wanneer je beiden naar elkaar refereert maak je beide websites sterker. Een gemakkelijke en goedkope manier om meer backlinks te scoren. Ook wanneer jij iets geschreven hebt over een bepaald onderwerp dat relevant kan zijn voor een andere website, laat het ze vooral weten. Er is altijd een kans dat jij er een backlink aan overhoudt.

Kopen: De snelste manier is om backlinks te kopen. Dit kun je zien als een soort advertentie. Wanneer je op bepaalde goed bezochte websites wordt vermeld dan zien zoekmachines dit als een bruikbare backlink. Zo kun je bij Places.nl bijvoorbeeld backlinks kopen die verschijnen op de websites telefoonboek.nl & openingstijden.com. Samen worden die websites miljoenen keren per maand bezocht, het zijn daarmee erg sterke backlinks en waardevol in de verbetering van je domein autoriteit. Ideaal wanneer je de linkbuilding wilt uitbesteden.

Let wel: er worden ook pakketten aangeboden online waar je zogenaamd duizenden backlinks in één keer kunt kopen. Trap hier echter niet in, zoekmachines weten dat dit niet klopt en kunnen jou bestraffen door je website niet meer te tonen.

Foto: Canva


Delen:


Vul in voor Gratis advies

Places.nl helpt ondernemers groeien. Jouw bedrijf heeft specifieke online uitdagingen. daarom gaan onze online experts graag vrijblijvend in gesprek met je over de mogelijkheden voor jouw bedrijf.


Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs?
En wil jij gebeld worden op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je gegevens in via onderstaande button en wij nemen vrijblijvend contact met je op.




Zoeken
Zoek