Places logo
Menu

Twitter voor ondernemers: een stappenplan

Twitter voor ondernemers: een stappenplan

Met 3,3 miljoen gebruikers is Twitter in Nederland het vierde grootste sociale netwerk. Het social media platform blijkt daarnaast ook nog eens functioneel voor zakelijk gebruik. Maar hoe zet u als MKB-er eigenlijk een succesvolle Twitter-campagne op? Welke stappen zijn nodig om uw Twitter-account zo effectief mogelijk in te zetten?

Doel

Voordat u aan de slag gaat met de inzet van Twitter voor uw bedrijf is het van belang een doelstelling te formuleren. Zo is Twitter bijvoorbeeld goed inzetbaar voor de imago ontwikkeling van uw onderneming en het onderhouden van uw klantcontact. Voor het werven van klanten is Twitter daarnaast minder geschikt. Denk dus goed na over wat u wilt bereiken en of dit met Twitter mogelijk is. Tevens is het belangrijk dat u nadenkt over uw doelgroep. Wie wilt u bereiken met het plaatsen van Tweets? En is deze doelgroep actief op Twitter? Als uw doelgroep weinig tot niet actief is op Twitter moet u zich afvragen of Twitter de manier is om uw doel te bereiken. Een derde punt om over na te denken is of u voldoende tijd en capaciteit heeft om uw Twitter-account actief te beheren voor het verwezenlijken van uw doelstelling. Twitter is namelijk niet alleen maar zelf berichten plaatsen. Twitter is ook meelezen en luisteren. Vraagt u zichzelf af of dit haalbaar is voor uw onderneming en wees hierbij realistisch. Wanneer u een duidelijke doelstelling heeft geformuleerd, u de doelgroep via Twitter kunt bereiken en over voldoende capaciteit en tijd beschikt, kunt u door naar de volgende stap.

Observeren

Voordat u daadwerkelijk actief aan de slag gaat met Twitter is het verstandig eerst nog wat te observeren. Door rond te kijken bij concurrentie kunt u ervaring opdoen over wat er allemaal mogelijk is met de tweets die u plaatst. Tevens voorkomt het observeren dat u de fout ingaat doordat u andere succesformules kunt toepassen. U kunt leren van succesvolle voorbeelden voordat u zelf actief op uw Twitter-pagina gaat posten en daarmee fouten voorkomen.

Ondernemen

Heeft u een duidelijk inzicht in wat u wilt en wat u kunt met Twitter? Dan kunt u met het echte werk beginnen. Via Twitterkunt u uw account aanmaken. Zorg ervoor dat uw accountnaam representatief is voor uw bedrijf en voeg een biografie, link naar de website, avatar en background toe zodat uw profiel er goed uitziet. Ga actief uw doelgroep volgen maar ook collega's, vrienden en leveranciers. Onthoud bij het plaatsen van tweets dat nieuwswaarde en interactie de twee keywords zijn om uw Twitter-account tot een succes te maken en te houden. Wij hebben voor u nog enkele tips om uw Twitter-account verder te optimaliseren:

  • Plaats relevante informatie. Uw volgers zien liever weinig posts met toegevoegde waarde dan veel posts die niks toevoegen.
  • Zorg ervoor dat uw berichten levendig zijn. Dit kan bijvoorbeeld door het toevoegen van filmpjes en foto's.
  • Maak gebruik van een dashboard zoals Hootsuite.com of Tweetdeck.com. Deze websites beschikken over tools die de inzet van Twitter eenvoudiger maken. Zo kunt u bijvoorbeeld tweets inplannen of URL's inkorten.
  • Implementeer een button naar uw Twitter-pagina op uw website. Het aantal volgers zal hierdoor al snel toenemen.
  • Maak niet te veel reclame voor uw eigen bedrijf. Twitter is niet bedoeld om klanten te werven of te verkopen.Laat bijvoorbeeld zien waar u binnen uw bedrijf op dit moment mee bezig bent of verwelkom nieuwe klanten.
  • Plaats niet te veel berichten en beperk het herhalen van bijvoorbeeld een 'Actie van de week'.

Wanneer u eenmaal begonnen bent met Twitter is het de kunst om het actief twitteren vol te houden. U zult zien dat uw netwerk zich al snel uitbreidt. Dit zorgt er echter ook voor dat de kans op negatieve berichten over uw bedrijf op Twitter vergroot wordt. Afhankelijk van de richtlijnen die u heeft opgesteld kunt u wel of niet ingaan op deze negativiteit. Probeert u zich wel bewust te blijven van het bereik dat Twitter heeft. Eén misstap en een groot deel van het Nederlandse Twitter-netwerk is ervan op de hoogte. Wilt u meer weten over Twitter? Ga naar Twitterinfoof Twittermaniavoor meer informatie.

Telefoonboek en Twitter

Wanneer u een bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com heeft is het mogelijk om een button naar uw Twitter-pagina te integreren. Heeft u zich nog niet geregistreerd? Via Places.nl kunt u gemakkelijk een account aanmaken en uw bedrijf toevoegen. Als u uw Twitter-pagina wilt toevoegen zoekt u uw Twitter-pagina op en kopieert u de link die op dat moment bovenaan in de URL-balk staat. Deze link plaatst u achter het Twitter logo in Places.nl. Zo gauw de button naar Twitter live staat komen uw potentiële klanten direct op uw Twitter-pagina terecht met een simpele klik. Meer weten over social media? Houdt dan Telefoonboek in de gaten.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!