Places logo
Menu

Storytelling vs. Gamification

Storytelling vs. Gamification

Niets is zo veranderlijk als het weer, met uitzondering van de marketingwereld. In onze huidige wereld, beheerst door social media en continu online zijn, is het vrijwel onmogelijk om van iedere trend op de hoogte te blijven. Places.nl licht er twee voor u uit: storytelling en gamification.

Storytelling

De strategie bij storytelling is dat een inspirerend verhaal de basis vormt voor alle in- en externe communicatie rondom een merk. Dit verhaal kunt u kiezen op basis van een bepaalde ervaring met uw bedrijf, maar ook verzinnen. Via het inspire, sell and tell-model gaat het verhaal vervolgens naar buiten. Nadat iedereen intern geïnspireerd is (inspire), moet het verhaal worden geleefd (live). In de praktijk betekent dit dat de organisatie actie moet ondernemen om het verhaal te bewijzen, ook wel 'story doing' genoemd. Het verhaal moet verkocht worden via campagne en promoties (sell) en tenslotte moet het verhaal worden verteld via marketing en social media (tell). Verhalen zorgen ervoor dat consumenten zich kunnen identificeren met het merk en creëren eveneens vertrouwen.

Gamification

Bij gamification wordt het verhaal niet verteld, maar wordt de speler gemotiveerd om actief onderdeel te worden van het verhaal. Marketeers moeten denken als game designers. Met het door Bart Hufen ntwikkelde spel 'GameStorm' worden marketinguitingen bedacht die inspelen op de natuurlijke drijfveren van mensen. Zo wordt het (game)doel geformuleerd en obstakels geïdentificeerd. De 'killers' bedenken acties die de obstakels in stand houden, de 'creators' bedenken hoe de obstakels overbrugd kunnen worden. Zo ontstaat een lijst van destructief en constructief menselijk gedrag rondom het te bereiken doel. De negen start- en stop-acties die uit de GameStorm komen vormen de prioriteiten voor marketing.

Spelen of vertellen?

Een goed verhaal is een krachtig marketingmiddel. Bij storytelling wordt het verhaal bedacht vanuit het merk, marketing wordt ingezet om het verhaal aan de doelgroep te vertellen. Bij gamification worden de motiverende (of juist de remmende) factoren vastgesteld, marketing wordt daarop afgestemd. Als dat lukt kunt u de belemmeringen voor de doelgroep wegnemen en de motiverende factoren stimuleren om samen het volgende niveau te bereiken. Gamification vereist meer engagement vanuit de consument dan storytelling, maar beide marketingtechnieken zijn geschikt om de doelgroep aan te zetten tot aankoop, mits ze goed uitgevoerd zijn. Aan u de keuze!

Bent u niet zo van de veranderlijke marketingtrends? Gelukkig zijn er ook andere manieren om te zorgen dat uw bedrijf optimaal vindbaar en bereikbaar is voor zowel uw potentiële als bestaande klanten. Door uw bedrijf gratis aan te melden op Places.nl, bent u online vindbaar voor de 6,6 miljoen bezoekers van Telefoonboek. U wilt toch ook zorgen voor meer klanten en meer omzet? Neem gerust contact op met 024-3555299, wij helpen u graag!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!