Spotify: minder verlies, meer gebruikers en meer concurrentie
Streamingdienst Spotify heeft afgelopen kwartaal minder verlies gemaakt. Dat blijkt uit de eerste kwartaalcijfers van het bedrijf sinds de beursgang in de Verenigde Staten. In het eerste kwartaal van 2018 maakte Spotify een operationeel verlies van 41 miljoen euro. Dit is 4% van de omzet van het bedrijf, die ligt bij 1,1 miljard euro. Daarmee maakte het bedrijf 26% meer omzet dan in het eerste kwartaal van 2017. Toen lag het verlies nog bij 139 miljoen.
Analisten teleurgesteld
Ondanks dat de prestaties van Spotify in lijn lagen met hun eigen prognoses, werden de resultaten over het algemeen teleurstellend gevonden. Analisten hadden meer verwacht van Spotify na de beursgang. De teleurstelling weerspiegelde zich ook gelijk op de beurs, waar het aandeel van Spotify een tik kreeg. De koers van het aandeel daalde op de avond van de publicatie van de kwartaalcijfers gelijk met 8%.
Groei aantal gebruikers
Verder bleek uit de kwartaalcijfers dat het aantal betalende Spotify gebruikers sterk is gegroeid. Waar vorig jaar 52 miljoen gebruikers betaalden voor de diensten van Spotify, zijn dit nu 75 miljoen. De groei in het aantal betalende gebruikers ligt bij 45%. Ook het totale aantal gebruikers van Spotify is toegenomen. Door te betalen voor de diensten van Spotify kan de gebruiker onder andere advertentievrij muziek luisteren. Een jaar geleden lag het totale aantal gebruikers bij 130 miljoen; nu is dit 170 miljoen. Spotify heeft als doel gesteld om dit jaar de 200 miljoen gebruikers te behalen.
Concurrent Apple Music ligt op de loer
Het Zweedse bedrijf Spotify werd in 2008 opgericht en is op dit moment de marktleider op het gebied van streamingdiensten. Toch moet het bedrijf zich wapenen voor opkomende concurrentie. Zo heeft de streamingdienst Apple Music op dit moment 40 miljoen betalende gebruikers. Om een duurzame concurrentiepositie te waarborgen heeft Spotify verschillende aanpassingen gemaakt in de gratis versie van de streamingdienst. Gebruikers kunnen nu meer dan eerder zelf kiezen welke muziek ze willen luisteren. Tot kort geleden was het zo dat Spotify aan de hand van zijn Shuffle functie bepaalde welke muziek de gebruiker van de gratis dienst kon luisteren. Ondanks deze pogingen wordt alsnog verwacht dat Spotify deze zomer door Apple Music ingehaald zal worden in de VS. Daarnaast lanceerde ook Amazon recentelijk zijn streamingdienst Music Unlimited in Nederland.
Foto: Pxphere
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen