Places logo
Menu

Snap lanceert nieuw project ‘Yellow’ en investeert in media startups

Snap lanceert nieuw project ‘Yellow’ en investeert in media startups

Snap is het bedrijf achter de populaire app Snapchat. Hoewel de gebruikersaantallen van de app jarenlang snel groeiden, is er deze periode voor het eerst een daling in de gebruikersaantallen. In de eerste drie maanden van dit jaar had Snapchat 191 miljoen gebruikers, in de afgelopen drie maanden was dit echter gemiddeld 188 miljoen. Het bedrijf zal de komende tijd hard aan het werk moeten om gebruikers te behouden. Wellicht is dit een van de redenen dat het bedrijf komende herfst gaat investeren in startups en ontwikkelaars gespecialiseerd in media, onder de naam 'Yellow'.

'Seed accelerator'

Snap zal komende herfst een 'seed accelerator' lanceren. Het bedrijf gaat investeren in startups en ontwikkelaars die gespecialiseerd zijn in mediaprojecten. Het maakt niet uit waar de startups aan werken, het mag een interactief verhaal zijn, een show of een augmented reality experience. Er zijn meerdere bedrijven die een 'accelerator' starten om startups te ondersteunen. Een accelerator ondersteunt beginnende bedrijven door middel van educatie, advies en financiering. Het is de bedoeling dat de life cycle van jonge bedrijven door deze ondersteuning wordt versneld. Zo kan een startend bedrijf binnen een paar maanden al zijn waar het zonder hulp pas na een paar jaar zou komen.

Yellow

Snap heeft de nieuwe 'accelerator' de naam 'Yellow' gegeven. Het bedrijf is van plan om komende herfst $150,000 te investeren in tien verschillende ontwikkelaars of startups. In ruil voor de ondersteuning wil het bedrijf een klein aandelenbelang in de startups. Het is niet duidelijk hoeveel een aandeel precies waard zou zijn. Het doel van Snap is dat de ontwikkelaars in de toekomst met Snap willen werken om verschillende projecten van de grond te krijgen. Desondanks vereist Snap niet van de start-ups dat zij exclusief met het bedrijf samenwerken.

Voordelen startups

De investering kan voor startups aantrekkelijk zijn om verschillende redenen. Ten eerste is het interessant voor bedrijven die aan een soortgelijk product als Snapchat werken en Snap als marktleider zien. Daarnaast is het een kans voor startups die geïnteresseerd zijn in de partners van Snap zoals CNN, MTV en Esquire. Het aanbod kan bovendien aantrekkelijk zijn voor startups die zich op dezelfde demografische doelgroep als Snap richten. Door de samenwerking met het bedrijf kunnen startups veel leren. Een belangrijk voordeel is tot slot dat de gekozen startups toegang krijgen tot de leidinggevenden van Snap waaronder Snap CEO Evan Spiegel. Hij is betrokken bij het selecteren van participanten en hij zal de startups adviseren gedurende het programma. De officiële rollen en verbintenissen moeten nog vastgesteld worden.

App verbeteren

Het is nog niet helemaal duidelijk hoeveel impact dit project zal gaan hebben op Snapchat. Hoewel het bedrijf 'relatief' weinig geld investeert in het project, is het opvallend dat topmannen van Snap nauw betrokken zullen zijn in het project. Het lijkt er in ieder geval op dat Snap dit project gaat gebruiken om de app te verbeteren en de gebruikersaantallen te verhogen.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!