Places logo
Menu

Smartwater van Coca-Cola wint Gouden Windei-verkiezing 2018

Smartwater van Coca-Cola wint Gouden Windei-verkiezing 2018

Dit jaar werd voor de negende keer op rij de Gouden Windei-verkiezing gehouden, georganiseerd door voedselwaakhond Foodwatch. Zo'n 12 duizend consumenten hebben hun stem uitgebracht op één van de acht genomineerde producten. De meeste consumenten nomineren een product als de geadverteerde ingrediënten er niet of nauwelijks in zitten. Dit jaar nomineerde bijna eenderde van de deelnemende consumenten het smartwater van Coca-Cola tot Gouden Windei van het jaar. Het smartwater is daarmee verkozen tot het meest misleidende product van 2018.

Smartwater 'inspired by clouds'

Smartwater zou geïnspireerd zijn door de wolken. Eerst wordt het bronwater verdampt waarna er diverse mineralen toegevoegd worden om het water een schone en frisse smaak te geven. Volgens Foodwatch een hoop lege marketingtermen waarmee dit veel te dure water gepromoot wordt. Per slok zou je namelijk al vijf keer zo duur uit zijn dan mineraalwater van een huismerk. Foodwatch adviseert consumenten om water uit de kraan te drinken, dit scheelt een hoop plastic waardoor je het klimaat minder verstoort. De wolken zullen je volgens Foodwatch eeuwig dankbaar zijn.

Venco honingdrop

Venco honingdrop is de tweede in de verkiezing met 16 procent van de stemmen. Honingdrop van Venco bestaat vooral uit suiker, gemodificeerd zetmeel en gelatine. Een echt honingdropje kan het volgens de stemmers niet genoemd worden, er zit namelijk slechts 0,3% honing in het product. Bovendien zit in Venco honingdrop 150 keer meer suiker dan in echte honing.

Aanpassen producten

De verkiezing van Foodwatch kan een negatieve invloed hebben op het imago van de genomineerde bedrijven. Om schade te beperken passen vijf van de acht kandidaten hun product na de nominatie aan. Albert Heijn past de zoeteaardappelpurree aan, waar voornamelijk gewone aardappel in zit. En Jumbo gaat stoppen met de verkoop van Cherrytomaat Pastasaus. In deze saus bleek namelijk vooral gewone tomaat te zitten. Ook Aldi en Vomar hebben aangegeven de producten aan te passen die dit jaar genomineerd zijn als misleidend product.

Foodwatch

Foodwatch hoopt dat bedrijven naast het aanpassen van bestaande voedingsmiddelen kritischer zijn over hun producten. Foodwatch maakt zich hard voor eerlijk, veilig en gezond eten. Ze zetten zich in voor transparantie en voedsel dat noch mens, noch milieu schaadt.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!